Jak udělat pozitivní první dojem

2009-02-02 11:36:10, Irena Janíková, Osobnostní rozvoj, Přijímací řízení

První pohled, úsměv, podání ruky, první setkání – to vše tvoří první dojem. A ten je moc důležitý. Sice se dá časem změnit, ale pokud v první chvíli nezaujmete zákazníka nebo personalistu z firmy, kde chcete pracovat, těžko dostanete šanci svou chybu napravit. Klient odejde za konkurencí a z podniku už se neozvou. Co udělat pro to, abyste hned na poprvé upoutali na maximum? Dobře si rozmyslete, jaký chcete zanechat dojem.Rozdíl je často v detailech. Potřesení rukou, oční kontakt, úsměv a podobné drobnosti vám mohou pomoci budovat nebo naopak bořit kariéru. V perfektním světě byste nebyli posuzováni podle jediného setkání, ale krutou pravdou je, že většina lidí vám přisoudí nálepku v prvních pár minutách, zkrátka udělá „rozsudek“. V rychle se vyvíjejícím obchodním prostředí máte většinou jen jednu šanci navázat pozitivní spojení. Proto je důležité vědět, jak se chovat. Samozřejmě základem je vaše přirozené chování. Chovat se stoprocentně podle příručky vám úspěch nezaručí. Sice budete na pohled dokonalí, ale bez lidského ducha. Je tedy vhodné, abyste si základní návyky pro tuto komunikaci vštípili dobře do paměti a naučili se je používat bez stresu a napětí. Podstatný je celkový dojem. Ten je tvořen vaším vzhledem, gesty, vaší otevřeností, inteligencí, také úrovní vaší mluvy atd. Většinu těchto potřebných věcí zvládáte nejspíše na jedničku. Ale ve spěchu nebo v situaci, kdy vám opravdu záleží na výsledku, možná zapomínáte na drobnosti. Jenže ty právě mění budoucnost. Stejně jako vztahy. Určitě znáte takové

  1. Podívejte se do zrcadla.

Ano, ráno jste to určitě udělali třikrát, abyste se ujistili, že sako vám perfektně sedí a vlasy jsou tam, kde mají být. Nejspíš i po příchodu do práce zkontrolujete, jestli déšť či vítr neupravil vaši vizáž nevhodným způsobem. Ale co dál? Kontrolujte svůj vzhled několikrát v průběhu dne. Ověřujte si, že vaše vlasy jsou učesané, po obědě vám nezůstala skvrna na šatech a používejte ústní vodu. Obzvláště poté, co se najíte nebo vypijete kávu. Také je třeba být připraven na situaci, že něco není v pořádku. Mějte v práci vždy náhradní košili či halenku nebo prostředek na rychlé odstranění skvrn. Takto si pojistěte všechno, co se může zvrtnout. Můžete mít totiž oblek za několik tisíc, ale pokud

  1. Potřásejte rukou odhodlaně.

Nejde o to třást tak pevně, aby druhému křupaly klouby. Ale ani ruka jako leklá ryba není to pravé. I Podání ruky má svůj význam. Pokud někomu ruku nepodáte, jste v obchodním světě rovnou odepsaní. V kultuře, ve které se většinou pohybujete, je to totiž základní pravidlo společenského chování. Avšak i způsob je důležitý. Příliš pevný stisk znamená nadřazenost. Naopak stisk, který není takřka cítit, dává najevo lhostejnost. Pokud si nejste jisti, jak moc ruku stisknout, najděte prodavače aut. Tito lidé ovládají umění většinou podání ruky perfektně a naučí vás to během chvilky. Z vašeho stisku

  1. Ptejte se.

Nic není tak nepříjemného, jako když se zeptáte, jak se dotyčný má, on odpoví, že dobře, a tím to skončí. Projevte zájem o druhou osobu. Pravda je, že ne každý člověk vás opravdu zajímá, ale pro dobrý obchod je potřeba občas zatnout zuby. Pokud komunikujete se zákazníkem, ptejte se tak, abyste zjistili jeho potřeby a zájmy. Lépe se vám pak hledá zboží, které ho uspokojí. Dávejte si však pozor, ať otázky nejsou moc vtíravé. Cílem je zanechat v klientovi dobrý dojem, ne ho vyděsit. I při pohovoru k nové práci je dobré se ptát či diskutovat o zajímavých událostech v podnikání a jinde, pokud ovšem dostanete prostor. Vždy se dá najít t

  1. Upravte své vystupování.

Jste upravení, podání ruky zvládáte na jedničku a umíte projevit zájem o druhého. Začátek konverzace pro vás tedy není problém. Ale co pak, po úvodních pár minutách? Je potřeba vědět, co děláte a kam směřujete, po celou dobu. Při pracovním pohovoru nezahrňte druhou stranu dlouhým výčtem toho, co umíte. Buďte sebevědomí, ale ne namyšlení. Spíše mluvte o lidech, kteří vás inspirovali, učili atd. Při konverzaci se zákazníkem hledejte rovnováhu mezi přebytečným nátlakem na koupi a laxností na druhé straně. I když vaším cílem je hlavně prodej, klient z vás musí cítit, že pro něj hledáte nejlepší variantu. Při jakémkoliv hovoru je dobré zůstat uprostřed – nesnaž

  1. Nepokazte závěr.

Pokud se vám podařilo udělat dobrý dojem, nezapomeňte, že poslední moment je o to víc důležitý. Když člověk uzavře obchod, uvolní se a začne se někdy chovat jak doma. Špatně. I když byla diskuse v přátelském duchu, neznamená to, že dotyčný ihned přijme všechny vaše soukromé návyky. Ukončete rozhovor slovy o tom, jak moc jste si užili tuto konverzaci. Můžete zopakovat, co pro vás byl největší přínos apod. Často se hodí dát druhému svou vizitku s tím, že už se těšíte na další setkání. Samozřejmě nezapomeňte na opětné podání ruky. Ujistíte tak dotyčného, že jste nejenom slyšeli, co říká, ale opravdu poslouchali. Tím završíte výborný první dojem.

Pokud zvládnete první setkání, další už proběhnou bez problému. Důležité je udělat vše proto, aby měla druhá osoba důvod přijít za vámi znovu.