Jak vést rozhovor s oponentem

2009-04-06 12:29:30, Irena Janíková, Osobnostní rozvoj

Každý se v životě mnohokrát dostane do situace, kdy potřebuje vyřešit problém, ale brání mu někdo s rozdílným názorem. A kvůli opačným stanoviskům problém stále trvá a situace vás stresuje. Jak si poradit s oponentem tak, abyste u toho nepropotili celé oblečení? A jak dospět s takovým člověkem k cíli? V práci je to o to těžší. Jinde můžete na druhého zakřičet a uleví se vám. Není to sice správná metoda, jak řešit problémy, ale občas se to stává. V kanceláři se však musíte držet na uzdě víc, než kdekoliv jinde. Mohli byste totiž přijít o zákazníka nebo o místo.argue

Jak projít rozhovorem

1. Buďte konstruktivní.

Stále myslete na to, co je vaším cílem, a nezapomínejte na to. Pokud oponent nečekaně slovně zasáhne nějakou vaší slabinu, nezačněte se litovat, obhajovat či podobně. S nadhledem to přejděte a věnujte se jádru věci. Mějte průběh rozhovoru pevně v rukou.

2. Buďte kooperativní.

Nedívejte se na člověka, s kterým diskutujete, jako na protivníka, kterého je potřeba umlčet. Oponent neznamená automaticky nepřítel. Snažte se najít společnou cestu a hlavně opravdu naslouchejte. Zákopová válka ničemu nepomůže.

3. Hledejte příčinu.

Uvažujte nad tím, proč je druhá osoba vlastně proti. Co když je její řešení opravdu lepší? Pokud dojdete k názoru, že ne, přemýšlejte dál. Co oponentovi vadí? Možná mu vadí něco, co se problému vůbec netýká, akorát to dává špatně najevo. Možná mu vadí jen část vašeho návrhu, ale s většinou souhlasí. Identifikovat příčinu je stěžejní krok k tomu, abyste se posunuli.

4. Mějte v záloze náhradní řešení.

Pokud už opravdu nevíte kudy kam, vždy je dobré mít připraveno náhradní řešení. Ve stresující situaci ho totiž těžko vymyslíte. Třeba ho nebude nutné použít, ale aspoň vám bude dodávat sebedůvěru, že v případě vyhrocení situace víte co dál.

5. Ovládejte se.

Sebekontrola je dalším klíčovým bodem. Je třeba umět pracovat s vlastními emocemi, vědět, jak sám sebe zklidnit, pokud vás druhý člověk rozruší. K tomu je vhodná sebereflexe. Hlavně neoplácejte stejnou mincí.

6. Stres a tréma.

Nejde jen o to, abyste nevybuchli či nezačali sprostě nadávat. Podstatné je také naučit se snižovat hladinu stresu a trémy a to jak před, v průběhu tak po rozhovoru. Existuje mnoho kurzů, kde se všechny tyto dovednosti můžete naučit. Nebo se můžete vzdělávat samostatně, třeba četbou odborných knih.

7. Pozor na manipulaci.

Nenechte se vodit za nos. A nedělejte to ani vy. Otázky mají skrytou moc. Kdo je klade, ten vede a řídí rozhovor. Každý manipulaci nevědomky používá, ale důležité je být fér. Pokud například váš klient zjistí, že byl jen hračkou, už se neukáže.

8. Volte vhodná slova.

Každá věc se dá vyjádřit více způsoby. A každý z těchto způsobů bude mít jiný efekt. Na každého člověka platí něco jiného, ale existují obecná pravidla, kterými si dá řídit. Například nepoužívejte příliš superlativů.

9. Neverbální komunikace.

Ta má velkou sílu. Může vám velmi usnadnit jednání nebo naopak pořádně zavařit. Také lze mnoho vyčíst z neverbální komunikace druhého člověka. Může vám pomoci pochopit, co druhý potřebuje. Podívejte se na článek, který se tímto tématem zabývá.

10. Přátelské ukončení.

I pokud jste se pohádali nebo v duchu silně nenáviděli, důležité je skončit diskusi přátelsky. Tedy především v případě, že vás s dotyčným čeká další spolupráce. Potřeste si rukou nebo se alespoň lehce usmějte. Můžete i mírně okomentovat, že domluva byla náročná, ale jste rádi, že jste dospěli k závěru.

Emočně náročné rozhovory jsou silně stresující. O to hůř, když vedete diskusi ve zhoršených podmínkách či za nepříznivě se vyvíjející situace. Naučte se předcházet maximu problémů přípravou a tréninkem. Poté pro vás tyto rozhovory nebudou tak silnou zátěží.