Představujeme soft-skills: Kreativita a empatie

2008-10-02 09:56:47, Irena Janíková, Osobnostní rozvoj

Už víme, že existují soft skills a také to, co toto slovní spojení znamená. Máme i přibližný přehled o tom, které vlastnosti mezi soft skills patří. Tento článek přináší podrobnější seznámení s pojmy kreativita a empatie a jejich využitím.

Co je to kreativita neboli tvůrčí myšlení

Kreativní myšlení je v mnoha zaměstnáních podstatné.Jedná se o schopnost tvořit něco nového a užitečného s pomocí představivosti, schopnosti nalézat nová, originální řešení problémů. Tvořivý člověk využívá vlastní fantazie, neohlíží se na konvence a pravidla, nechává se zkrátka strhnout nápadem. Inspiraci často objeví tam, kde ostatní lidé nevidí nic neobvyklého, protože je vnímavý, otevřený a senzitivní.

Ale nebojte se, i lidé bez vrozeného talentu mohou být kreativní. Stejně jako u všeho, důležitá je hlavně motivace, chuť a touha. Mnoho lidí má úžasný nápad, ale u toho skončí. Důležitou součástí kreativity je i realizace myšlenky. Nestačí jen chrlit inovace, je třeba je i provést.

Tvůrčí myšlení se kromě představivosti a originality projevuje ještě nápaditostí – schopností vymyslet mnoho nápadů, pohotovostí a bystrostí – schopností mezi nápady rychle přeskakovat nebo je vhodně měnit, a snahou – někdy to nevyjde napoprvé, ale je třeba se stále snažit.

Kreativitu kromě těchto schopností ovlivňují i konkrétní situace a společenské zázemí.

K čemu kreativitu pracující potřebují

To, že je tvůrčí myšlení v dnešním světě nezbytné, je očividné. Svět se vyvíjí velmi rychle, aby firma držela krok, je třeba stále nových nápadů a šancí. Někdy je třeba vybočit ze zaběhaných rituálů a podívat se na danou věc z jiného úhlu pohledu. Možná si říkáte, že v práci přece používáte ověřené metody, tak co by mohlo být lepšího? Jenže to, co bylo dobré před deseti lety, už dnes nejspíše nejlepší metodou nebude.

Chtít po dlouholetých zaměstnancích kreativitu a nový pohled na věc, to vám asi ovoce nepřinese. Chce to mladé lidi nebo někoho zvenku. Kdo není součástí každodenní provozu, ten není ovlivněn zautomatizovanými principy firmy a je schopen vidět nové možnosti.

Přestože v dnešním světě je důležitá technologie (takřka každá firma stojí na mnoha přístrojích, statistických analýzách a matematických výpočtech), jestliže chcete kreativní změny, na toto všechno na chvíli zapomeňte. Kreativita nesmí být držena v mantinelech vědeckého myšlení, není logická ani analytická.

Když se řekne empatie...

...myslí se tím vcítění se do druhého. Schopnost pochopit daný problém či situaci z pohledu druhého. Každý vnímá svět jinak a mnoho lidí má často potíže pochopit, proč druhý reagoval či se zachoval právě takto. Schopnost empatie znamená, že emocím a motivům druhého porozumíte. Na chvíli zapomenete na své vnímání světa, své názory, hodnoty a předsudky a na situaci se podíváte z úhlu vašeho kolegy. Díky tomu se vám podaří splynout s jeho myšlením, pochopit příčiny jeho reakce a také jaké následky na něj daná situace má.

Abyste se do druhého vcítili co nejlépe, můžete se například zaměřit na řeč těla, která mnoho prozradí. Také pomáhá určit druh temperamentu, s melancholikem budete přece jen mluvit jinak než s cholerikem. Díky tomu budete vědět, zda zvýšit či snížit tón hlasu či jakou metodu jednání použít, aby s vámi dotyčný co nejvíce spolupracoval.

Pokud člověka znáte déle, je mnohem jednodušší se do něj vcítit. Znáte jeho minulost, víte, co prožil, co jsou pro něj těžká či osobní témata, co ho naopak velmi těší či pobaví. O to lépe můžete zvolit způsob komunikace.

Proč je dobré užívat empatii

Stejně jako s kreativitou i s empatií se někteří lidé narodili. Ostatní se ji musí naučit používat. Investovat do této vlastnosti je opravdu vhodné.

Takřka denně se dostáváte do nejistých situací. Rozhovor se šéfem, budoucím nadřízeným, budoucím podřízeným nebo chcete někoho vyhodit. Případně řešíte problém s kolegy nebo s dětmi či jejich učiteli. V takových situacích je velmi dobré vědět, jak mluvit, abychom dospěli k určenému cíli.

Například když chcete zkritizovat práci podřízeného, musíte vědět jak na to. Nesmíte chrlit pouze chyby, je třeba i chválit. Musíte vycítit, zda právě dnes je vhodný den na kritiku, zda třeba zrovna neřeší vážný rodinný problém a další vyčítání by mu nepřidalo. Nebo je teprve ráno a on se ještě pořádně neprobudil. Záleží na čase i místu, které zvolíte pro rozhovor. Vhodnou variantu můžete z kolegy vycítit.

Je třeba být citlivý na jemné či nenápadné signály, někdy se druhý potřebuje vymluvit, ale čeká na váš impuls, až se ho zeptáte, co se děje. Pokud jste schopni takové drobnosti rozpoznat, často tím druhým pomůžete, bude se vám s nimi pak lépe spolupracovat a celý podnik bude spokojený.

Také v externí komunikaci se vám empatie vyplatí. Nezapomeňte, že nejdříve je třeba pochopit a pak teprve být pochopeni.

Na závěr

Procvičovat svoji kreativitu a zlepšovat empatii je možné v mnoha výcvikových kurzech určených firemním pracovníkům, jejich nabídku najdete například na http://www.educity.cz/. Také existují internetové stránky typu http://kreativita.net/ , kde lze tyto schopnosti procvičovat, nebo si můžete koupit vhodnou publikaci, kde se nachází mnoho rad.

Nezoufejte, že vám sudičky nenadělili vlastnosti supermana do plenek. Každý může zlepšit své schopnosti jako je kreativita a empatie. Ten, kdo se snaží posunout z místa, má vždy navrch nad těmi, kdo usnuli na vavřínech a nic nedělají.