Sedm kroků, jak se učit ze svých chyb

2009-11-16 08:57:19, Irena Janíková, Osobnostní rozvoj

I v práci lidé dělají chyby. Je zbytečné marnit čas vyčítáním sama sobě, že něco nevyšlo. Poučte se pro příště. Naučte se své chyby vnímat pozitivně. Lidé s kladným přístupem jsou schopni problémy efektivně řešit, překážky berou jako příležitost k procvičení svých mozkových svalů. Problémy jsou zkrátka jen příčky žebříku k úspěchu. Stačí každou z nich překonat takovým způsobem, abyste se k ní už nikdy nevrátili.

Jedna z hlavních chyb, kterou lidé dělají, je ta, že pokud se něco nepovede či dojde k omylu, nechtějí si to přiznat. Neakceptují, že danou věc udělali špatně a stala se chyba. Ignorují to. Dále pak pokračují v práci a staví na špatném konstruktu a z malé chyby se nakonec stane velký problém.

Některých chyb bychom se dopouštět neměli.

Je třeba se smířit s tím, že podle statistik je průměrně 70 procent našich rozhodnutí špatných. Proto je důležité chyby nepřehlížet, ale co nejdříve je napravit. Žijte v reálném světě, přiznejte, že se něco nepovedlo, a budete daleko pozitivnější a kreativnější člověk než dříve, zaměstnanec, který umí problémy řešit konstruktivně. Je to lepší než jen věřit, přát si a modlit se, aby věci byly jinak. Ať už jste zaměstnanec nebo manažer, je potřeba, abyste dokázali být flexibilní. Váš zaměstnavatel i podřízení si vás budou vážit víc, když omyl co nejdříve uznáte a napravíte, než když ho budete zamlčovat. Nakonec stejně vše vyjde najevo.

Druhým problémem je, že když už chybu lidé uznají, nepoučí se z ní. V dnešním světě, kde nic není vytesáno do kamene, naopak, vše se neustále mění, vyhrává jen ten, kdo rychle zareaguje na změnu. I na takovou změnu, že se daná věc nezdařila. Vysajte z chyby co nejvíce užitečných informací, abyste zaručili, že se již nic takového nebude opakovat. Pak z vás bude ten, kdo okolnosti vytváří, nikoliv ten, kdo je okolnostmi zmítán.

Pochopíte-li svoji chybu, bude to pro vás cenná zkušenost. Posune vás to dál. Takové chvíle jsou potřebné pro váš další úspěch v budoucnu. Potíže se neobjevují proto, aby vám překáželi a brzdili vás. Jsou to instrukce, které udávají směr. Poučení se z drobných problémů vám pomůže zabránit daleko větším chybám, které by jinak mohly v budoucnu přijít. Cena, kterou obětujete ve chvíli, kdy daný malý omyl uděláte, se vám časem vrátí a nejspíše i hodnotněji.

Bez problémů se neobejde ani práce. Uvědomte si, že jste vlastně placeni za to, abyste řešili problémy, bez ohledu na to, jaký titul máte. Každý den se zabýváte problémy a chybami, které někdo způsobil, ať už jste to byli vy, vaši kolegové nebo někdo cizí. Dobrá zpráva je, že čím víc problémů vyřešíte, tím víc peněz dostanete.

Připravili jsme pro vás sedm tipů, jak se ze svých chyb poučit:

1. Na chybu se dívejte pozitivně a konstruktivně.

Zaměřte se na ni z toho úhlu pohledu, aby vám něco přinesla (viz předchozí odstavce).

2. Definujte jasně chybu.

Co přesně se stalo? Napište to na papír. Zkuste toho napsat co nejvíce, lépe řečeno psát tak dlouho, dokud se vám nepodaří chybu definovat jednoznačně. Čím lépe se vám to povede, tím lépe chybu pochopíte a tím spíše najdete správné řešení, jak z toho ven.

3. Prozkoumejte příčiny.

Jak a proč se to stalo? Co jsou ony klíčové proměnné, které způsobily daný problém? Zacházejte s chybou jak s plevelem. Je potřeba vytrhnout i s kořeny, jinak se objeví znovu. Těmi kořeny jsou právě příčiny.

4. Vymyslete, jak chybu zmírnit.

Najděte způsoby, jak minimalizovat škody. Jak lze zmenšit nastalý problém? Čím více nápadů, tím menší nakonec chyba bude.

5. Rozhodněte co dál.

Už jste chybu definovali, zjistili, proč nastala, a vymysleli možnosti, jak problém zmírnit. Teď je potřeba vybrat správnou konkrétní variantu. Udělejte jednoznačné rozhodnutí, jak s chybou naložíte. Skoro vždy je nějaké rozhodnutí lepší než žádné. I vysoce postavení manažeři dělají chyby, ale umí se rychle rozhodnout, jak je kompenzovat.

6. Zadejte úkoly.

Přidělte konkrétním osobám konkrétní kroky, které je třeba udělat. Jasně definujte, co je cílem, kdy a jak to mají provést a komu poté podat zprávu o průběhu. Pokud dotyční nepřijmou zodpovědnost za daný úkol, bude problém nedořešen a výsledky budou ještě horší.

7. Přejděte k akci.

Teorii máte za sebou. Vše je sepsané a rozhodnuté. Teď už chybí jen činy. Pusťte se do nich.

Chyby jsou příležitostmi. Záleží jen na tom, jak se k nim postavíte. Chyby, kterými zdárně projdete, jsou v budoucnu vaší výhodou. Vítejte je tedy s otevřenou náručí a naučte se, jak s nimi zacházet a jak se z nich poučit.