Time management: 5 způsobů jak přestat chodit pozdě

2008-05-07 12:47:57, Irena Janíková, Osobnostní rozvoj

Určitě znáte mnoho lidí, kteří chodí pozdě. Když na ně čekáte, jste naštvaní. Mohli jste přece stihnout tolik jiných věcí! Místo toho tu plýtváte časem. Pak si ale uvědomíte, že jste stejní jako ostatní. Také často chodíte pozdě. A nejspíš tím také rozčilujete lidi, stejně jako oni vás.Dobrý time management předchází stresu.

Důležité je se zamyslet nad důvody, proč člověk chodí pozdě. Nechce se vám vstávat? Ještě dokončujete úkol ze včerejšího dne? Nevíte, jak říct tchýni, že už opravdu musíte?

Pokud si důvody sepíšete, lépe si své chyby uvědomíte a je jednodušší je napravit. Avšak není důvod být zbytečně sebekritický, s tímto či podobným problémem se někdy v životě potká každý z nás.

Zde je pár tipů, jak změnit svou pověst stálého opozdilce:

  1. Zapište si schůzku či jakoukoliv událost do svého diáře

Ve svém diáři či kalendáři přehledně uvidíte, co máte daný den v plánu. Už se vám víckrát nestane, že si na stejný čas naplánujete dvě či více věcí. S diářem v ruce budete také klidnější. Nemusíte stále nosit v hlavě velké množství informací, které se mohou ještě několikrát změnit, a můžete se naplno věnovat současnému úkolu.

  1. Nacvičte si, jak taktně odejít

Jste s přítelem již dvě hodiny na obědě. Za chvíli máte pracovní schůzi. Abyste ji stihli, je třeba umět odejít včas a to společensky únosným způsobem. Můžete říct například: „Je mi moc líto, že ti musím skočit do vyprávění, ale za pár minut musím být v práci“. Nikomu není příjemné druhého přerušit uprostřed věty, ale vysvětlíte-li důvod takového chování, váš společník to jistě pochopí. Každý pracující člověk musí plánovat svůj den, a proto není překvapen, když to stejné dělají i ostatní. Včas se rozloučit je třeba nejen v pracovním, ale i rodinném prostředí.

  1. Buďte pesimista, co se plánování času týče

Rozvrhněte si, kolik podle vás jednotlivé činnosti zaberou času, a ke každému takovému odhadu přidejte nějaký čas navíc. Pokud skončíte dříve, budete rádi, že máte chvíli pauzu, a také spokojeni, že jste vše stihli. Je to rozhodně příjemnější pocit než zjistit, že vám v časovém plánu chybí půlhodina.

  1. Určete si priority

Nemůžete stihnout vše. Tak to prostě chodí. Je třeba snížit nároky, být realista a určit si, čemu dáte přednost. Rozmyslete se, které činnosti z vašeho seznamu jsou nejdůležitější, a těmi začněte. Lidem, jejichž činnost je závislá na té vaší, na rovinu řekněte, co stihnete a co ne. Budou s tím počítat a podřídí tomu i svůj harmonogram. Dodatečně dohánět zbrklé sliby by bylo stresující jak pro vás, tak pro vaše spolupracovníky.

  1. Buďte k sobě upřímní

Proč chodíte stále pozdě? Druzí to mohou vnímat tak, že si jich nevážíte, že vám nestojí zato, abyste přišli včas. Také budete působit zmateně a bez kontroly. Včasné příchody jsou především o sebekontrole. Někdy nás děsí převzít zodpovědnost a řídit se podle jakéhosi seznamu. Ale bez tohoto seznamu je těžké dojít k určitému cíli, a to co se týče podružných úkolů i celé smysluplnosti života.