Chyby, které lidé dělají při běžném a telefonním pohovoru

2009-11-11 11:57:54, Irena Janíková, Přijímací řízení

**Určitě se vám už mnohokrát v životě stalo, že jste litovali něčeho, co jste řekli. Často se dá vrátit a napravit chybu, ale u pohovoru většinou příležitost k nápravě nedostanete. Vyvarujte se těch největších a zár

ZAjistěte si, aby vás u telefonátu nic nerušilo.B

ZAjistěte si, aby vás u telefonátu nic nerušilo.Běžný pohovor

Je nutné vědět, o čem je vhodné mluvit a kterým tématům se raději vyhýbat. Způsob, jakým mluvíte, a témata, která si vybíráte, o vás totiž hodně napoví.

1. Buďte naladěni pozitivně.

Pokud si většinu pohovoru budete stěžovat na předchozí práci, své spolupracovníky nebo svůj běžný život, neuděláte si moc dobré renomé. Nestěžujte si na těžké dětství a nedělejte ze sebe chudinku, která byla jen semleta koly osudu. Pak ve vás personalista uvidí akorát přítěž plnou nervozity, stresu a také problémů, které firma nechce mít. Radši mluvte o tom, že hledáte nové příležitosti pro zdokonalování sebe sama, že se těšíte na nové tváře a nové metody.

2. Buďte zdvořilí.

Určitě nezapomenete podat druhému ruku a usmát se, případně pochválit výzdobu kanceláře apod. Ale nezapomeňte mluvit spisovně. Hovorová mluva v obchodním světě nikoho nezajímá. Pokud se zrovna snažíte něco prodat, je dobré přizpůsobit způsob mluvení zákazníkovi. Ale u pohovoru je třeba mluvit slušně. Hlavně se vyhýbejte hrubým a sprostým výrazům.

3. Buďte důvěryhodní.

Jen tomu se dá věřit, kdo neprozrazuje soukromé záležitosti druhých hned na potkání. Pokud při prvním pohovoru vysypete z rukávu všechna tajná esa své současné firmy, tak už se druhého setkání nedočkáte. Nejen že jste se ztrapnili tím, jak moc jste se chtěli zalíbit, ale také jste ukázali, že nedokážete být loajální k podniku, v kterém pracujete. Tudíž ani k tomu, ve kterém byste v budoucnu pracovat chtěli.

4. Buďte dospělí.

Zjistěte si předem o firmě informace. Nečekejte, že se z pohovoru lehce dostanete pomocí dětského naivního úsměvu, který říká: „Nevím, kde to jsem a co se děje“. Nikoho neoslníte větou typu: „Myslím, že jste úžasná firma, máte skvělou reputaci a myslím, že mé schopnosti pro vás budou přínosem“. Dáte najevo akorát neznalost, nezájem a nedostatečnou motivaci.

5. Buďte profesionální.

Zanechte svůj osobní život v soukromí. Zdržte se povídání o tom, že jste byli divoké dítě, rebel nebo hlavní postava každé party v okolí. Také se vyhýbejte informacím typu: „jsem typický Čech“, „moje náboženství je pro mě to nejdůležitější“ nebo „v průběhu hokejové sezóny jsem v transu“. Takové povídání vás akorát strčí do škatulky a může se jevit j

Telefonní pohovor

Častěji na vás čeká běžné interview. Ale to neznamená, že někdy neabsolvujete i telefonní pohovor. Kromě výše zmíněných bodů, které jsou důležité i při telefonování, má tento druh interview svá konkrétní specifika.

1. Zabezpečte kvalitu.

Přestože jsou mobilní telefony v dnešní době brány jako samozřejmost, mají i mnoho nevýhod. Nečekaně vám dojde baterie nebo budete v místě se špatným signálem, případně uslyšíte sami sebe při nechtěné zpětné vazbě. Každým přerušením zkoušíte personalistovu trpělivost. Pevné linky jsou staré, ale jako mnoho starších věcí jsou spolehlivé. Jistota je jistota.

2. Zbavte se zvuků v pozadí.

Schovejte se do klidné místnosti, kam nedoléhají zvuky z okolí. Hlučné děti, štěkající pes, hlasitá hudba, splachování na záchodě či žvýkání jídla nedotvářejí tu nejlepší atmosféru. Chcete přece, aby byl personalista plně soustředěn na informace o vaší osobě a vašich zkušenostech, než na umývání nádobí nebo klapání klávesnice.

3. Stůjte.

Při pohovoru si stoupněte nebo třeba i popocházejte po místnosti. Váš hlas pak bude znít více energicky a sebejistě. Pohyb vám rozproudí krev v žilách a vy budete schopni vymýšlet kreativnější odpovědi. Samozřejmě pokud má zrovna personalista dlouhý proslov nebo si musíte udělat nějaké poznámky, klidně si sedněte.

4. Buďte připraveni.

Při telefonním interview je o mnoho důležitější ukázat, že máte přehled o firmě, kde žádáte o místo. Je třeba, abyste dokázali smysluplně mluvit o faktech týkajících se vašeho budoucího zaměstnání. Při běžné komunikaci totiž můžete zaujmout třeba řečí těla či přátelským potřesením rukou. Všechny tyto detaily, které vám u telefonování nepomohou je tudíž třeba nahradit něčím jiným.

5. Poslechněte si předem svůj hlas.

Nahrajte si sami sebe při rozhovoru s kamarádem. Budete překvapeni. Váš hlas bude znít jinak, než si myslíte. Také zjistíte, jak často říkáte „mmm“ nebo „eh“ či slova typu „takže“. Také váš smích či kašlání bude znít jinak.. To všechno jsou věci, na kterých můžete zapracovat, aby váš hlas zněl profesionálněji. Naučte se nemluvit příliš rychle a správně dýchat.

6. Nebojte se ticha.

Pokud se z druhého konce nic neozývá, personalista si nejspíše dělá poznámky. Vyvarujte se mluvení nonstop a snaze vyplnit tichá místa. Je těžké vědět, co se na opačné straně děje, když s dotyčným nemáte osobní kontakt, ale podstatné je odpovědět na otázku a pak chvíli mlčet. Také osobu, s kterou komunikujete, nepřerušujte, když mluví. Nezapomeňte, že úkolem personalisty je dostat vás naprosto do pohody, aby se o vás dozvěděli co nejvíce. Je jen na vás, abyste se nenechali ukonejšit a nezačali jste si s dotyčným povídat jak s nejlepším kamarádem. Pak totiž nejspíše řeknete něco, čeho budete posléze litovat.

Nové pracovní nabídky najdete zde.