Firemní kultura: Silná stránka vašeho podniku

Vydáno 16.září 2009 v 20:04, Irena Janíková

V dnešní době vám většina vedoucích pracovníků řekne, že nejdůležitější složkou jejich podniku jsou lidé. Na nich to všechno záleží. Největší konkurenční předností firmy je její specifická kultura. Ale jaký má vlastně tato kultura opravdu vliv? Jak využít silných stránek svých podřízených k co nejstabilnější firmě? O tom pojednává tento článek.

Na lidech to opravdu všKaždý by měl cítit, že je členem týmu.echno stojí. Umíte si představit firmu bez zaměstnanců? Jenže nestačí jen lidi najmout, zapojit je do práce a dál se o ně nezajímat. Pokud chcete, aby váš podnik měl co nejlepší výsledky, je potřeba vědět, jak z lidí dostat nejlepší výkon, a to takovým způsobem, aby i oni byli spokojeni. Musíte propojit představy pracovníků a energii vaší firmy, abyste došli k plánovaným cílům.

Hodně vedoucích pracovníků ví, že z lidí musí dostat co nejvíc, ale neví jak. Neumí rozeznat silné a slabé stránky firmy či definovat, proč tomu tak je. Není to jen o profesionalitě, je třeba znát mnohé z psychologie. Mít individuální přístup k zaměstnancům, aby byli produktivnější a úkoly dnes plnili lépe než včera.

Co je to kultura firmy

Kulturou podniku rozumíme specifické zpracování interakce a komunikace mezi lidmi. Jsou to zásady, pravidla a sociální normy, které ovlivňují soužití lidí v určité společnosti. Soustava sdíleného přesvědčení, postojů a hodnot, které v organizaci existují. Představuje postoje a reakce zaměstnanců organizace k sobě navzájem, k práci, k cílům organizace, k zákazníkům. Jestliže zaměstnanci vyznávají společné hodnoty, znají a snaží se dosáhnout cílů organizace, jsou hrdí, že pracují pro tuto firmu

Správná podniková kultura vytváří prostředí, které přispívá ke zlepšení výkonnosti organizace a napomáhá inovacím a změnám. Silná kultura se projevuje stabilitou a jednotou celého systému a vysokou důvěrou a motivací pracovníků.

Firma většinou nemá jednu celostní kulturu. Je složena z více kultur, což může být výhodou i nevýhodou. Záleží, jak se k tomu vedoucí pracovník postaví. Vše se dá obrátit v plus, když víte jak. Podstatu vedení všichni šéfové znají. Zde je několik zamyšlení, jak změnit přístup pro lepší fungování vztahů mezi nadřízeným a podřízeným.

Pět názorových změn, které by měl vedoucí pracovník učinit:

1. Čísly vyjadřujte jen to, co je potřeba.

Nesnažte se měřit, jak se v poslední době zvýšil průměrný pracovní výkon či jak si na tom stojíte oproti konkurenci. Pokud to děláte, zapomínáte na to podstatné.

Ve vašem podniku se nachází lidé jak opravdu zaangažovaní, tak i nezaujatí, kteří vykonávají to, co mají, ale bez větší osobní zainteresovanosti, a pak poslední skupina otrávených pracovníků, které práce nebaví. Vaším cílem je udělat z nenadšených lidí nadšené pracovníky.

Abyste tento úkol zvládli, musíte přesně vědět, kteří jsou kteří. A na to vám nějaká procenta a tabulky nestačí. Je třeba minimálně dvakrát za rok provést výzkum a zjistit, jak na tom lidé jsou. K tomu vám může pomoci 12 otázek, které sestavil americký autor a konzultant na pracovní vztahy a výkon Marcus Buckingham. Těchto pár dotazů vám může pomoci si ujasnit, kdo v práci zaujímá jaké stanovisko a jak ho posunout k lepším výsledkům. Tyto otázky najdete ke konci článku.

2. Přestaňte se snažit změnit lidi. Pomozte jim být takoví, jací doopravdy jsou.

Vedoucí pracovníci nemají rádi odlišnosti. Lepší je, když je vše standardizované, rutinní a předvídatelné. Zní to hezky, firma bude fungovat, když bude vše zaběhané. Ale ve výsledku to práci jen ubírá. Každý pracovník je jedinečný. Nemůžete standardizovat lidské chování, to si radši pořiďte stroje. Ano, je potřeba, aby šli všichni za stejným cílem, jisté sjednocení je samozřejmě bezpodmínečné.

Ale ponechte každému jeho osobitost. Netravte čas tím, že se budete snažit pracovníky změnit, využijte čas k tomu, aby zúročili to, co v nich je. Efektivity nedosáhnete, když se budete soustředit na jejich slabiny, ale když vyzdvihnete a využijete jejich přednosti.

Je důležité vědět, jakého výsledku chcete dosáhnout, ale způsob a postup nechte na kreativitě zaměstnance. Nejlepší strategií pro vytvoření silné firmy je pomoci jednotlivcům být co nejvíce sví.

3. Uvědomte si, že nejste nejdůležitější osobou ve firmě.

U každého pracovníka je nejdůležitější vztah s jeho bezprostředním nadřízeným. Takový šéf musí svému zaměstnanci plně důvěřovat, znát ho, věnovat mu čas a energii a dávat jasně najevo svá očekávání.

Vrcholoví manažeři pomáhají svým podřízeným objevit jejich sílu, vyvíjet se a pracovat na sobě a dodávají jim sebevědomí, že být jiný neznamená špatný, ba naopak.

Ale pro běžného pracovníka není podstatný ten, kdo je v čele firmy. Důležití jsou ti, s kterými se denně vídá, kteří ho motivují a tak dále. Na ty je třeba se zaměřit. Tito šéfové oddělení apod. musí vědět, jak na věc, a jsou to oni, kteří spojují nejvyšší postavené s řádovými zaměstnanci.

4. Nehledejte pomoc mimo vaši firmu. Řešení je uvnitř.

Srovnávat se s jinými firmami a zjišťovat, jak jsou na tom oni, snažit se převzít jejich fungující metody, to je až druhotné. Nejdříve se rozhlédněte mezi svými lidmi. Dejte jim možnost navrhnout nová řešení bez toho, aby byli ovlivněni vnějšími faktory.

V každé firmě jsou talentovaní lidé, je jen potřeba dát jim možnost se prosadit, ukázat se. Pomozte jim dostat se na výsluní a oni pomohou vám posunout firmu vpřed.

Talent násobí kvalitu výkonu, ale musí se projevit. Každý zaměstnanec musí vědět, co se od něj očekává, ale zároveň musí mít možnost projevit svoji vlastní iniciativu, najít svou vlastní cestu.

Inspirovat se od jiných je sice někdy výhodné, ale když budete dělat věci jak jiní, nepokusíte se vymyslet svá řešení, která mohou být ve výsledku daleko efektivnější. I lidé, o kterých to v práci nečekáte, mohou mít v hlavě desítky nápadů, jak firmu posunout. Stačí se zeptat.

5. Kvalitní práci je třeba odměnit správným způsobem.

Existují dva mýty. Zaprvé: talent se vidí jen málokdy. Špatně. Talent má každý. Ale každý na něco jiného. Málokdy se však podaří, aby člověk dělal práci, na kterou má talent. To je třeba změnit. Druhá pověra: Některé práce nevyžadují talent. Opět špatně. I když se vám některé práce mohou zdát podřadné, všechny jsou důležité a je třeba vědět, jak na ně.

Když vidíte, že někomu práce jde, není vždy tou nejlepší cestou ocenit ho tím, že ho povýšíte na nějakou lepší, ale jinou práci. Nechte ho u práce, kterou umí a dělá ji rád. Oceňte ho jinak. Zvyšte mu plat, zlepšete pracovní podmínky… Pokud jsou všichni na těch správných místech, kde jsou schopni zúročit svůj talent, společnost je silná. A to je něco, co vám nikdo neukradne.

12 otázek, na kterých záleží

Tyto otázky jsou určeny pro pracovníky vaší firmy, abyste zjistili, zda je jejich práce opravdu naplňuje a jsou tedy schopni pracovat naplno.

1. Vím, co se ode mne v práci očekává?

2. Mám všechny materiály a vybavení potřebné k mé práci?

3. Mám v práci možnost každý den pracovat na nejvyšší úrovni, které jsem schopen?

4. Slyšel jsem za poslední týden pochvalu, že dělám práci dobře?

5. Zajímá se o mne nadřízený v práci jako o osobnost a nejen jako o pracovníka?

6. Je v práci někdo, kdo podporuje můj rozvoj?

7. Jsou mé názory na pracovišti považovány za důležité?

8. Dávají mi cíle společnosti pocit, že má práce je důležitá?

9. Jsou mí spolupracovníci odhodláni pracovat kvalitně?

10. Mám v práci nejlepšího přítele?

11. Mluvil někdo v práci v posledním půlroce o mém pokroku a postupu?

12. Měl jsem v posledním roce možnost se v práci učit a růst?

Odpovědi na tyto otázky vám dají jasný přehled o tom, kdo je zaangažovaný a kdo ne. Také zjistíte, kde a u koho jsou mezery, proč ti nezaujatí vlastně existují. Jednotlivci tvoří sílu podniku. Dodejte sílu jim a pomůžete firmě.

Sdílet/Uložit

Kategorie: Pro firmy

Štítky: , , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | Spolupráce | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2014 Portál práce KARIERA.CZ s.r.o.