Kodex obchodníka: Zlatá pravidla chování k zákazníkům

2015-03-09 13:41:32, redakce, Pro firmy, Osobnostní rozvoj, Názory a postřehy

Jedním z fenoménů současné doby je negativně zkreslený pohled na přímý prodej a na profesi obchodníka. Propíraná je dravost a bezohlednost některých „šmejdů“, jejichž prodejní techniky se podobají spíše nátlaku a vydírání. Boxing GlovesVe stínu těchto afér pak zůstávají obchodní společnosti, které se živí poctivým obchodem. Jejich problémem je spíše kultura prodeje. Ale i v obchodní branži se blýská na lepší časy. Některé obchodní společnosti odhalily krátkozrakost rychlých zisků a jednorázového prodeje. Mění strategie a snaží se získat stálé a spokojené klienty či zákazníky pro dlouhodobou spolupráci. Jak je možné reputaci přímého prodeje a obchodníků vylepšit? Nezbytné pro rozvoj obchodních příležitostí se jeví vytvořit obchodní strategii založenou na seriózních a kvalitních službách. Součástí obchodní taktiky se stává zdvořilé a férové jednání a chování obchodníků ke klientům či zákazníkům. Vznikají různě obsáhlé a závazné etické kodexy obchodníků. Podívejme se na nejčastější a osvědčená „zlatá“ pravidla komunikace obchodníka s klientem či zákazníkem.

Vždy se předem telefonicky ohlásit a domluvit schůzku

Vyjadřovat respekt k osobnosti klienta či zákazníka

Zdvořilé, korektní a slušné chování a vyjadřování se

Zaměřit se na budování vztahu s klientem či zákazníkem

Vytvořit prostor pro vyjádření potřeb klienta či zákazníka

Vždy poskytnout úplné, pravdivé informace o sobě, společnosti a službě či produktu

Vyjednávat efektivně a diplomaticky

Jednat pravdivě a čestně a vždy v zájmu klienta či zákazníka

Vést si podrobnou dokumentaci o schůzkách

Vytvořit systém reklamací a stížností

Pracovat na svém osobním a profesním rozvoji a zdokonalení

Posilovat dobrou pověst profese obchodníka v povědomí veřejnosti

Obchodníci, kteří nabízejí produkty a služby koncovým zákazníkům a klientům, bývají klíčové osoby pro fungování a prosperitu společností podnikajících v mnoha oborech. Závazný etický kodex a případně k němu vypracovaný podrobný manuál jednání a chování obchodníka funguje jako vodítko či opora při jednáních s klienty a zákazníky. Současně tato opatření napomáhají seriozní a jednotné reprezentaci obchodní společnosti a její firemní kultury. Vytvoření etického kodexu a jeho dodržování napomáhá rehabilitovat legitimní a důstojné povolání obchodníka, které je důležité pro fungování ekonomiky.

Ing. Sabina Morawitzová