Naučte se správně kritizovat

2009-01-14 16:04:45, Pavla Janečková, Pro firmy

Každý z nás ví, že kritika od nadřízeného někdy může pořádně srazit na kolena. Pokud ale chcete, aby se vaše firma a zaměstnanci rozvíjeli, kritice se nejspíš nevyhnete. Jak na to, aby vaše kritika neublížila, ale pomáhala hledat řešení problémů? To se dočtete v následujícím článku.

Businessman Close inspection.Dopustil se váš zaměstnanec nějaké chyby? Nedodržel termín na dokončení projektu nebo ztratil důležitého zákazníka? Na podobnou situaci jistě budete muset jako nadřízený reagovat. Pokud však má být kritika prospěšná pro obě strany, neměli byste dopustit, aby vaše jednání ovládly emoce. Křikem sice možná ulevíte sami sobě, ale v konečném důsledku nic nevyřešíte. Místo respektu budete ve svých podřízených vyvolávat strach nebo opovržení, což se jistě odrazí na jejich pracovní angažovanosti a celkových výsledcích.

Jak tedy postupovat, aby vaše kritika podřízené neponižovala, ale pomáhala zlepšit výkony zaměstnanců a celkovou atmosféru ve firmě?

Chce to hlavně klid

Ať už vás podřízený vyvedl z míry čímkoli, nejednejte v afektu. Nejdřív se uklidněte a vyhraďte si čas i prostor na osobní jednání. V žádném případě neřešte problém před ostatními zaměstnanci. Kritika, které navíc přihlíží početné publikum, by byla pro dotyčného natolik nepříjemná a ponižující, že by se s velkou pravděpodobností zablokoval vůči jakékoli konstruktivní debatě. Podle psychologa Petra Krečmera se takové jednání zcela míjí účinkem. „Pokud má mít kritika smysl, je důležité vybrat takový způsob, místo a čas, abyste u člověka dosáhli změny,“ radí Krečmer.

Jednejte na rovinu

Problémem mnoha zaměstnavatelů je, že neumí označit problém a přímo se mu postavit. Buďte proto přímí a nečekejte, že zaměstnanec pochopí narážky a nejednoznačné poznámky, které k jeho práci máte. Naopak byste ho takovým jednáním mohli ještě více znejistit a způsobit zbytečné nedorozumění.

Nemluvte ale jen vy sami, dejte svému podřízenému prostor, aby se k celé záležitosti také sám vyjádřil. Ptejte se, jestli nebylo možné problému zabránit, jakože s ním nepočítal, a zda tuší, jaké následky bude jeho pochybení mít. Zeptejte se také, co udělá pro odstranění chyby a pro to, aby se podobná situace příště neopakovala.

Pokud bude mít váš zaměstnanec pocit, že se na celou záležitost snažíte podívat také z jeho úhlu pohledu, bude daleko více nakloněn k přiznání vlastní chyby a práci na nápravě.

Zapomeňte na osobní hodnocení

Správná kritika má být pro vašeho podřízeného jakousi zpětnou vazbou jeho práce. Na začátku rozhovoru mu tedy dejte najevo, že si vážíte toho, co pro společnost doposud udělal a vyzdvihněte některý z jeho úspěchů. Teprve potom přejděte ke kritice. V ní se však zaměřte výhradně na pracovní problém. Nikdy se neuchylujte k osobnímu hodnocení a tvrzením vycházejících z domněnek.

Pozor na neoprávněnou kritiku

Žádná kritika není příjemná, ale skutečným rizikem se může stát kritika neoprávněná nebo přehnaně častá. V takovém případě se zaměstnanec cítí nepochopen a ukřivděn, klesá jeho pracovní nasazení, motivace a v neposlední radě také sebevědomí. Bojí se vystoupit s vlastním názorem nebo podnětným nápadem a v důsledku tedy tratíte vy jako zaměstnavatel. Při kritice tedy vycházejte vždy z podložených faktů. Nic si nevymýšlejte a nikdy se neohánějte argumenty, které jste získali z druhé ruky.

Umění správně kritizovat je tou nejdůležitější věcí, pokud si chcete zajistit loajalitu podřízených. I když je někdy těžké zachovat chladnou hlavu, nikdy nezapomínejte, že tvrdá kritika nebo dokonce výbuch hněvu směrovaný na podřízeného ve svém důsledku škodí jen vám. Pokud však budete se svým zaměstnancem jednat jako s partnerem, stane se kritika přínosnou pro obě strany.