Generace Y: Mohou to být vaši zákazníci, zaměstnanci či zaměstnavatelé

2009-11-17 11:12:52, Irena Janíková, Pro studenty a absolventy, Pro firmy

Toto pokolení bude v nejbližších letech tvořit značnou část populace v produktivním věku. Změní pracovní trh. Lidé z této generace přinesou nový přístup k práci, v mnohém kreativní a hodný následování, v mnohém až příliš radikální. Také budou hlavními konzumenty, spotřebiteli na trhu. Chcete-li udržet takové lidi v práci či jako své zákazníky, musíte vědět, jací jsou.

O koho se jedná**![Mladí rozumí novým technologiím a nebojí se je použít.](/poradna/img/2008/11/gen-y.jpg "Mladí rozumí novým technologiím a nebojí se

O koho se jednáMladí rozumí novým technologiím a nebojí se je použít.

Generace Y neboli Internetová generace, Millennials, Echo Boomers, Trophy Kids.

Je to nové pokolení narozené mezi lety 1982-1994 (jednotlivé zdroje se v letopočtech mírně odlišují). Hlavním znakem jedinců této etapy je internet. Tito lidé neví, jaké to je žít bez internetu a a být offline. Internet začal být komerční v roce 1994, tato generace tedy vyrůstala v době, kdy se internet rozvíjel a začal si razit cestu na trh.

Podle výzkumu uvedeného na Wikipedii má 97% studentů svůj vlastní počítač, 94% má svůj vlastní mobil, 76% používá messanger a podobné programy, které pomáhají vytvářet sociální síť, 34% používá internet jako první zdroj nových informací ze světa, 15% je připojeno 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a 8% přiznalo závislost na počítačových hrách.

Co se technologií týče, využívají jen ty nejmodernější. Místo televize sledují své oblíbené pořady na internetu, ještě nedávno populární CD už skoro neposlouchají, nahradily je MP3 přehrávače. Nemají těžké počítače s velkými monitory, ale notebooky nebo ještě lépe iPhone, který spojuje funkce mobilu s fotoaparátem, multimediálního přehrávače a zprostředkovává komunikaci s internetem.

Důvod, proč internet mladé tolik přitahuje, je ten, že je interaktivní. Když jste na internetu, nejste pasivní jak při koukání na televizi, můžete se sami zapojit a měnit ho. Máte větší svobodu volby, co a kdy budete dělat, například se rozmyslet, kdy se budete dívat na oblíbený pořad.

K jakémukoliv tématu je na internetu dostatek informací, záleží jen na vás, kolik zdrojů si najdete, abyste si na dané téma vytvořili svůj vlastní názor bez manipulace druhých. Můžete diskutovat na různých fórech, konfrontovat svůj úhel pohledu s ostatními, což vede k větší míře nezávislosti v rozhodování a uvažování.

Komunikace na internetu tedy zlepšuje mnoho vlastností, které jsou vysoce ceněny na pracovním trhu – kreativnost, nezávislost, osobní názor na věc, za kterým si jedinec umí stát, ale zároveň je ochoten o něm diskutovat a přehodnocovat ho.

Čím se liší od předchozích generací

Z výše uvedeného je jasné, že v dnešním technickém světě jsou velmi ceněni na trhu práce. S moderní technologií se narodili, nemusí se ji tedy těžkopádně učit jako předchozí generace, není třeba do nich investovat. Jsou schopni informace kvalitně vyhodnocovat, orientovat se v nich a zpracovávat je.

Znají lépe jazyky, především angličtinu. Většina informací na internetu, návodů apod. je napsána anglicky. Pokud tedy mladí chtějí být dobří v technologii, musí tento jazyk ovládat. I to je důležitá vlastnost zaměstnanců, především u mezinárodních firem. Zaměstnavatelé nemusí platit překladatelským službám, díky generaci Y i v tomto směru ušetří.

Mladí lidé mohou pomoci starším generacím technologicky se vzdělávat či jim přinášet zprávy ze světa, o kterých mají pomocí internetu široký přehled.

Jedinci internetové generace jsou sebevědomější a bezstarostnější. Sportují, baví se, cestují, denně jsou na internetu. Na rozdíl od svých rodičů a prarodičů jim nevadí zadlužovat se. Peníze jsou pro ně prostředek, nikoliv cíl.

Založení rodiny odkládají na později – upřednostňují své individuální zájmy. Tento odklad je však další výhodou tohoto pokolení z pohledu zaměstnavatelů. Tato generace je totiž ochotnější být v práci přesčas či o víkendech, nemají děti, mohou si to dovolit.

Poté, co se rozhodnou mít rodinu, snaží se ji skloubit s kariérou, najít rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, nikoliv jeden životní směr upřednostnit. Vzhledem k tomu, že většina osob z této generace má zkušenosti s rozvodem rodičů, jsou pro ně partnerské vztahy důležité.

Ženy této generace si více věří. Ví, že jsou na pracovišti stejně dobré jako muži. Muži je respektují, uvědomují si, že ženy mají právo rozhodovat samy za sebe.

Jsou více otevření co se vyjadřování o sexu týče, také v této oblasti více experimentují.

Jejich postoj k práci

Podle studie společnosti Deloitte je pro generaci Y v práci podstatné především:

Internetová generace je ochotnější cestovat nebo se stěhovat za prací, jsou flexibilnější. S tím souvisí i častá změna zaměstnání. Nesnaží se budovat si padesátiletou kariéru na jednom místě, jdou tam, kde je to zrovna nejvíce táhne, potřebují podněcující pracovní prostředí, práce je musí bavit a uspokojovat. Pokud mají pocit, že se přestali učit nové věci, že jim práce již nic nepřináší, odejdou rychleji, než přišli.

Zároveň ale chtějí práci, za kterou dostanou dostatečnou finanční odměnu. Své práce si totiž velmi cenní, někdy až přehnaně. Čekají, až je ostatní začnou respektovat do té míry, kterou si podle sebe zaslouží, čekají, až druzí objeví jejich sílu, místo toho aby jim sami ukázali, jak na tom doopravdy jsou.

Jsou dobrými týmovými hráči, firemní kultura je pro ně velmi důležitá. Jsou komunikativní, otevření novým myšlenkám, chovají se uvolněně, avšak profesionálně.

Pokud máte nalákat mladé pracovníky k sobě do firmy, je třeba jim přizpůsobit pracovní podmínky a také změnit řízení lidských zdrojů. Důležité je vědět, co nového vám mohou dát, čím vaší firmu posílí, co je naopak jejich slabinou, na co si dávat pozor. Jejich potřeby musíte znát i v případě, že z nich chcete mít své zákazníky.

Hledáte nové zaměstnance? Podívejte se na služby superkariéry pro firmy.