Jak zvládnout unavený pracovní den

Vydáno 7.květen 2008 v 14:31, redakce, 1 komentář

Jistě to také znáte. Ráno se vzbudíte celí rozlámaní a postesknete si, kde že jsou ta studentská léta. Do práce ale musíte. Jak se pak s ospalým dnem co nejlépe vypořádat?

Starý dobrý kofein?Když na vás přijde spaní, rozhýbejte se.

Jedním z nepostradatelných rituálů většiny z nás je ranní šálek kávy. Na mnoho lidí kofein zabírá, proto na jeho pomoc spoléhají i v případě velké únavy. Často tak snadno vypijí i šest sedm hrnků za den.

Lékařské výzkumy však ukazují, že odpovědí těla na takový přebytek kofeinu může být naopak značné utlumení smyslů. Během odpoledne pak člověk ztrácí pohotovost a kromě celkově nižšího výkonu hrozí i nežádoucí chyby v zadaném úkolu.

S kávou tedy opatrně, optimální jsou maximálně tři hrnky za den. Podpořit je můžete občas nějakým energetickým nápojem, který obsahuje i další účinné látky (např. guaranu). Především ale nezapomínejte na význam vody – člověk si má dopřát 2-3 litry tekutin denně.

Pomoci může výběr správného světla

Daniel Kripke z kalifornské univerzity shrnuje názor odborníků: „Jasné světlo Vás udrží vzhůru. Těm z Vás, kteří mívají problém s překonáváním únavy na pracovišti doporučuji jasně bílý či modravý odstín, fluorescenční žárovku bez ultrafialového světla.“

Při vědeckých výzkumech totiž právě takové světlo prokázalo nejlepší výsledky v boji proti ospalosti a to zejména v dopoledních hodinách. Žárovku na sebe tedy nasměrujte ihned po příchodu do práce. Nový prvek v kanceláři Vám alespoň částečně pomůže.

Máte sedavé zaměstnání? Hýbejte se!

Místo posílání emailů a telefonování mezi kancelářemi raději vyřizujte záležitosti osobně (jde-li to). Pořiďte si na pracoviště nějaké zpestření – například gymnastický míč na sezení, či chytrou plastelínu. Mlsání není sice příliš dobré na linii, ale nakrájenou mrkví nic nezkazíte.

Polovina světa si dopřává spánek v pracovní době

V posledních letech se prosazují nové trendy – japonské firmy například začaly na pracovištích vytvářet „spací místnosti“. Odpočinek po obědě se nosí například i v Itálii, Španělsku nebo Číně. Je vědecky dokázáno, že i na dostatečně odpočatého člověka přijde v odpoledních hodinách útlum. Právě snížení produktivity práce se ale snaží předcházet podniky, kde je umožněno si po obědě schrupnout.

Podle Sary Mednick ze Salk Institute „si zaměstnanci, kteří si v krizové chvíli zdřímnou, udrží efektivní výkony i v pozdním odpoledni. U některých pak produktivita dokonce roste.“ Říkáte si právě, že byste stejně neusnuli? I to se prý dá natrénovat: „Během několika týdnů se z Vás může stát člověk, který zavře oči na patnáct minut a probudí se poté bez problémů a zcela osvěžen.“

V našich zeměpisných šířkách zatím poslední metoda vyznívá spíše jako sci-fi. Můžeme jen doufat, že dříve či později tu podobná móda také najde své místo. Ostatní zmíněné tipy Vám ale již nyní pomohou k udržení pozornosti během pracovního dne.

Sdílet/Uložit

Kategorie: Pro zaměstnance

Štítky: , , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Komentáře ke článku “Jak zvládnout unavený pracovní den”

  1. Karluša napsal:

    Jsem učitelka a mě na únavu v práci pomáhá brainstart:-)je to doplněk stravy z ginka a guarany…byla jsem unavená a nemohla se soustředit,když bylo více věcí najednou a že se to stávalo často, domu jsem chodila vyšťavená a ráno vstávala jako kdybych vůbec nespala. Teď je mi mnohem líp, jsen nabuzenější a dokážu se soustředit.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | Spolupráce | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 Portál práce KARIERA.CZ s.r.o.