Práce. Proč se mi tak nechce?

Vydáno 7.srpen 2009 v 20:38, Pavla Janečková

Známe to jistě všichni. Někdy se nám pracovat prostě nechce. Na řadu pak přichází stovky výmluv a my se snažíme dělat jiné, zdánlivě neodkladné věci. Do jaké míry je ale tento pro mnohé tak důvěrný scénář ovlivňován dalšími faktory? A existuje objektivní důvod naší nechuti k práci?

Každý z nás zná ten pocit, kdy se mu vůbec nechce do práce.Jako téměř všechno, i snaha jakýmkoli způsobem oddálit práci, má svůj odborný termín. Je jím prokrastinace. Nejeden z nás s prokrastinací, nebo alespoň s touhou do něčeho se nepustit, bojuje denně. Jakmile se máme vrhnout do práce, objevuje se najednou tisíc věcí a činností, které se zdají mnohem podstatnější a zajímavější. Důvod je přitom jediný: Snaha co nejvíce oddálit okamžik, kdy budeme muset opravdu začít pracovat.

Lenost? Možná. V našem životě však můžeme nalézt i jiné, často skryté faktory, které nechuť k práci ovlivňují. Faktem přitom zůstává, že pokud pravé příčiny svého jednání odhalíme, můžeme pak snadněji své chování ovládat.

V následujícím textu se pokusíme tyto faktory pojmenovat a nabídnout vám postupy, pomocí nichž můžete nechuť k práci překonat.

Problém: Špatně definované cíle

Pokud nemáte jasno v tom, co chcete dělat a kam má vaše snažení směřovat, nejspíš se vám vůbec nebude chtít začít.

Řešení: Ujasněte si to podstatné

Vytyčit si cíle a promyslet způsob, jakým jich dosáhnete, je jednou ze základních předpokladů pro efektivní práci. Vyhraďte si proto pár minut na sepsání osobního pracovního plánu. Ale pozor! Mnoho plánování může být spíše ke škodě než k užitku. Mohlo by se totiž stát, že budete záležitosti stále dokola promýšlet, místo toho, abyste je opravdu řešili. Na plánování si proto vymezte určitý čas a potom se věnujte plnění naplánovaných úkolů.

Problém: Nedostatek zdrojů

Někdy nemáme chuť pouštět se do práce, protože si uvědomujeme, že nám chybí potřebné informace, materiály, zkušenosti nebo lidé, kteří by nám mohli pomoci. Nemáme tedy dostatek zdrojů, které jsou pro plnění úkolu nezbytné

Řešení: Připravte se předem

Zajistěte si vše potřebné dřív, než se do práce pustíte. Vyhnete se nekonečnému odkládání úkolu a zbytečným výmluvám.

Problém: Strach

I když si to jen neradi připouštíme, strach nebo obavy jsou jednou z nejčastějších překážek, které nám brání v realizaci původních záměrů a představ. Je jedno, jestli se bojíme vlastního selhání při plnění úkolu nebo konfliktu s lidmi, se kterými při práci přicházíme do styku. Výsledek je vždy stejný. Než čelit vlastnímu (často nesmyslnému) strachu, raději s prací vůbec nezačneme nebo ji alespoň co nejdéle odkládáme.

Řešení: Postavte se k obavám realisticky

Ať už máte strach z hodnocení vašeho výkonu ostatními, nebo se bojíte pustit se do nového, a tedy neznámého úkolu, nejdůležitějším krokem je už samotné uvědomění si obav. Teprve pak s nimi můžete bojovat a podívat se na ně z nadhledu. Opravdu k vám budou spolupracovníci tak kritičtí? Je zadaná práce tak složitá, že si s ní neporadíte? Pokud se na zdroj svých obav podíváte s odstupem, často zjistíte, že nemají objektivní příčiny. Rozhodnutí je pak na vás: Buď se strachu postavíte, nebo jej necháte, aby vás převálcoval.

Problém: Nuda

Jistě nejtěžší je přinutit se k práci, která člověka vůbec nenaplňuje. Nekonečné odkládání je nejčastější u nudných, monotónních úkolů, které sice musíte splnit, ale nemáte z nich nejmenší potěšení.

Řešení: Buďte kreativní!

Pokud chcete nudný úkol splnit, aniž byste jej týdny odkládali a vymýšleli stále nové výmluvy, zkuste na něm najít něco kreativního. Pokud se vám to nedaří, alespoň se po splnění práce odměňte.

Problém: Roztěkanost

Už jste se odhodlali pustit se do práce, ale najednou nevíte, kam dřív skočit, ze kterého konce začít. Do práce se vám nechce, protože si podvědomě uvědomujete, jak složitý úkol vás čeká. Po chvíli odbíháte pro něco k snědku nebo vyřídit pár telefonátů. Z chvilky je nakonec několik hodin a vy zjistíte, že jste opět nic neudělali.

Řešení: Rozdělte si práci i čas

Vymezte si časové úseky, v nichž se budete věnovat jen a pouze zadanému úkolu. Pokud je úkol složitý, rozdělte si jej na několik dílčích částí. Na každou si pak stanovte termín dokončení.

Změnit pracovní návyky není jistě snadný úkol. U práce, do které se nám nechce, je však tím nejdůležitějším začít. Když zvládnete tento první krok, splníte jistě i celý úkol. Pokud bylo čtení tohoto článku vaším únikem od práce, pusťte se do ní. Už víte, jak na nechuť vyzrát.

Sdílet/Uložit

Kategorie: Pro zaměstnance

Štítky: , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | Spolupráce | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 Portál práce KARIERA.CZ s.r.o.