Umíte v práci říci ne?

Vydáno 31.říjen 2009 v 14:54, Michaela Pličková

Znáte to. Někdo v práci vás požádá o laskavost. Malý úkol, který sice nezapadá do vaší náplně práce, ale určitě vám nezabere moc času. Chcete mu vyjít vstříc a kývnete. Ostatně jako mnohokrát předtím. Ale postupně zjistíte, že vůbec nestíháte. Včerejší „ano“ se změní v „kruci“ a vy začnete hledat výmluvy. Dokážete říci ne činnostem navíc?

Koho se to týká?

Podobný problém se může týkat především lidí přicházejících do nového povolání. A to jednak čerstvých absolventů, pro které je toto zaměstnání první, nebo lidí, kteří dlouho nemohli najít práci. Člověk je nový a snaží dobře zapadnout. Přebíráním podobných úkolů se člověk snaží dosáhnout hned několika různých cílů;

  • Kolektiv: dobře zapadnout, ukázat vstřícnost, být milý, být oblíbený apod.
  • Množství dokončených úkolů: optický klam, který spočívá v myšlence, že čím více úkolů udělám, tím vyšší bude moje produktivita práce
  • Pracovní nasazení: ukázat, že dokážete pracovat ve zběsilém tempu a že jste výkonní
  • Snaha řešit problémy druhých: v kanceláři je chaos, nic není hotové, a vy se snažíte přispět ke zklidnění situace přebíráním zodpovědnosti někoho jiného

Potencionálně ohrožená je i skupina lidí s nižší schopností jednat asertivně.

Následky

Neříkat ne může mít hned několik následků. Děláte práci někoho jiného, rapidně se sníží množství vašeho volného času, věci budete dělat spíše povrchově a nic neuděláte skutečně pořádně, budete v časovém tlaku, budete mít výčitky svědomí, budete ve stresu, a když přestanete stíhat, začnete se vymlouvat.

Co udělat?

Nemusíte odmítnout všechny žádosti svých kolegů a nadřízených. Pečlivě je ale zvažujte. Kdy jde o práci navíc a kdy jde o záležitosti, které vás mohou někam posunout, či něco naučit, nebo vás alespoň osobně hodně zajímají?

Uvědomte si, že říct ne není nic špatného. Představte si to naopak. Požádáte někoho o službu a on vás odmítne. Budete se na něj zlobit?

Naučte se být asertivní.  Nejpodstatnější pro udržení pohody je totiž právě to, jakým způsobem odpovíte. Naučte se několik vět, které vám pomohou odmítnout. Zde je několik příkladů:

  • „Nezlobte se, pane XY, ale v této chvíli mám mnoho své práce a nebyl bych schopen váš požadavek splnit.“
  • „Je mi líto, pane XY, ale tohle nespadá do mojí kompetence. Pro splnění úkolu nemám potřebné znalosti / dostupné informace“ apod.

Důležitý je i způsob, jakým říkáte ano. Ve vaší odpovědi byste měli dát najevo, že děláte pro dotyčného službu, že jde o něco navíc. Příkladem může být:

  • „Rozumím, jak je situace naléhavá. Mám sice mnoho své práce, ale protentokrát vám s tím pomůžu.“
  • „Kvůli vám to udělám, přestože mi to zkomplikuje moji práci.“

Asertivní jedání zajistí, že se obě strany budou cítit dobře. A to ať již úkol přijmete, či nikoliv. Více o asertivitě se dočtete zde.

Sdílet/Uložit

Kategorie: Osobnostní rozvoj, Pro zaměstnance

Štítky: , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Comments are closed.


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | Spolupráce | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 Portál práce KARIERA.CZ s.r.o.