Hlavní chyby očima personalistů

Vydáno 22.duben 2008 v 10:45, redakce

Chystáte se na přijímací pohovor? Zkuste se zamyslet nad naším článkem. Shromáždili jsme v něm deset hlavních chyb uchazečů, na které si stěžují přední personalisté. Dozvíte se také, jak můžete tyto nedostatky konkrétně odstranit.

Ani po té nejlepší přípravě se nemusíte vyhnout drobnému krůčku vedle, který Vám může vzít šance na přijetí. Vrcholoví manažeři se shodují, že je důležité opravdu každé slovo kandidáta, rozhoduje i každý jeho pohyb.

Za nevydařenými pohovory stojí mnohdy hloupé, přesto fatální chyby, které si dopředu člověk ani nemusí uvědomit. Na co si tedy dát pozor?

Řiďte se základními pravidly pohovorů

Na otázky odpovídejte stručně a jasně.

Zazvoní-li Vám během interview v kapse telefon, jde opravdu o zahanbující neprofesionalitu. Jedinou možností, jak tuto trapnou situaci napravit je velmi rychle telefon vypnout (bez zjišťování volajícího), upřímně se omluvit a okamžitě se navrátit k tématu rozhovoru.

Samozřejmostí u pohovoru je podat si s personalistou ruku – a to jak při příchodu, tak když jeho kancelář opouštíte. O správném středně pevném stisku toho bylo napsáno již hodně. Naše další upozornění však směřuje ke zpoceným dlaním. Jste-li ve stresu a Vaše ruka je zpocená, nenápadně si ji těsně před podáním otřete do kalhot.

Odpovídejte stručně a věcně

Většinou se Vás personalista zeptá na nějaký (pro něj zajímavý) bod z Vašeho životopisu. Na otevřené otázky začínající slovy PROČ, JAK a další samozřejmě nelze odpovědět jedním slovem. Vyvarujte se však topení v detailech, ze kterých se jen těžko dostanete. Vždy odpovídejte stručně a věcně, na doplňující informace se personalista případně sám zeptá.

Buďte připraveni

Před samotným pohovorem si zjistěte maximum údajů o společnosti, kde se o práci ucházíte. Navštivte jejich webové stránky, zúčastněte se veřejných seminářů, které pořádají, ptejte se svých známých.

Víte-li dopředu, kdo s Vámi přijímací pohovor povede, zkuste se dozvědět užitečné informace i o tomto konkrétním člověku. Zadejte si například jeho jméno do internetového vyhledávače, ptejte se přátel – jistě o něm něco zjistíte. Čím více informací budete vědět, tím větší máte šanci příjemně personalistu překvapit.

Vyvarujte se negativních komentářů

Všeobecně oblíbenou a logickou otázkou mnoha personalistů je: „Proč opouštíte bývalé zaměstnání?“. Ať už po změně pozice toužíte z jakéhokoli důvodu (arogantní šéf, lhostejní kolegové, nudná náplň práce…), negativitu ve své odpovědi co nejvíce potlačte.

O zaměstnání, které Vás již nebaví, lze pohovořit například takto: „Přestože jsem se na této pozici mnohé naučil, cítím, že bych se rád ve své kvalifikaci posunul o stupínek výš a získal nové možnosti a zodpovědnost. Konkrétně mě velmi zajímá oblast, ve které působí Vaše firma“.

Nepoužívejte klišé

Personalistu nezaujmou všeobecné věty typu: Jsem člověk kreativní. Umím vést lidi. Umím spolupracovat v týmu. Naproti tomu si každý manažer zapamatuje zajímavý případ, kterým takové tvrzení podepřete. Vhodně zvolenou zkušeností se můžete snadno zviditelnit mezi ostatními kandidáty.

Například se ucházíte o vyšší pozici v neziskové organizaci pomáhající postiženým lidem: „Již na škole jsem vedl dobrovolnický kurz zaměřený na pomoc handicapovaným dětem. Sám, případně s dalšími členy týmu, jsem organizoval setkání rodičů postižených dětí s odborníky či různé volnočasové aktivity sloužící k dalšímu rozvoji dětí. Zde jsem získal mimo jiné své první zkušenosti s vedením menšího týmu lidí a organizační činností.“

Držte své ego pod pokličkou

Buďte střídmý v hodnocení svých schopností, personalista by Vás mohl během rozhovoru snadno nachytat na švestkách. O svých zkušenostech a kvalifikaci hovořte vždy popravdě, přitom byste měli působit pokorně a skromně, spíše než příliš sebejistě. Tak zvané „mistry světa“ nemají vedoucí pracovníci rádi, především proto, že nejsou schopni uznat své chyby a loajalita jim bývá cizí.

Výjimku zde mohou tvořit pozice vyžadující kreativitu, kde je jakási forma extravagance vítaná.

Nebojte se přiznat, když něco nevíte

Někteří personalisté mají v oblibě položit otázku, na níž uchazeč téměř jistě nezná odpověď (např. Jak vznikl nejnovější reklamní slogan společnosti?). Dělají to především proto, aby zjistili Vaši reakci v případě, že jste se svými vědomostmi v úzkých.

Jestliže odpověď opravdu neznáte, nabízejí se Vám tři směry, co personalistovi říci:

  • Snažíte se si něco na místě vymyslet
  • Mlčíte a marně pátráte v paměti
  • Řeknete, že to opravdu nevíte

Prvními dvěma reakcemi si velmi snadno pPosezení s personalistou může být i příjemné.ohoršíte, třetí je tedy v tomto případě nejschůdnější cesta. Každý personalista ocení především Vaši upřímnost.

Ještě může nastat případ, kdy odpověď znáte, ale nemůžete si narychlo vzpomenout. Pak rozhovor na okamžik přerušte – požádejte o chvilku strpení na promyšlení odpovědi. V klidu se napijte vody a uspořádejte si nápady v hlavě.

Vždy mějte připravené otázky

U drtivé většiny interview Vám dá personalista na závěr prostor zeptat se na několik otázek. Věřte, nebo ne, ale top manažeři přikládají této části rozhovoru stejnou váhu jako předchozí přibližně půl hodině. Lidé, kteří nemají připravenou jedinou smysluplnou otázku totiž ukážou svou lhostejnost ke společnosti, či své potenciální práci.

Před každým pohovorem si důkladně promyslete, co byste se o společnosti rádi dozvěděli. Vyhněte se však dotazům, které Vám snadno zodpoví například firemní web (např. ve kterých městech má společnost pobočky, …). Svou otázku zvolte tak, abyste v ní zároveň mohli prokázat své široké znalosti o dané práci či o samotné firmě.

Nepřehánějte to s chválou podniku

Personalisté se shodují, že by kandidát nikdy neměl dát najevo, že je daná společnost absolutním číslem jedna na jeho seznamu potenciálních zaměstnání. Mnohem taktičtější je používat frázi typu: „Vaše společnost je jednou z těch, kde bych opravdu rád pracoval“.

Získáte tak jistotu, že od daného zaměstnavatele dostanete případně lepší nabídku, než kdybyste přiznali, že v podniku chcete pracovat v podstatě za jakýchkoli okolností. Zároveň si však necháváte volná vrátka i na odmítnutí nabídky.

Nakousnutí otázky platu nechte na personalistovi

Pamatujte, že Vaším zájmem při interview je především prokázat svou kvalifikaci. Mějte připravené argumenty, kterými personalistu přesvědčíte, že firma Vaším přijetím získá skvělého pracovníka. Nikdy se však neptejte sami na platové ohodnocení, jež Vás případně na pozici čeká.

Vaším úkolem je ukázat, že jste pro podnik potřebnou posilou a do svých výkonů dáte všechno, a nikoli, že vás zajímají peníze (přestože to je samozřejmě pravda).

V etice přijímacího pohovoru existuje mnoho detailů, které většinu lidí ani nenapadnou. Zamyslete se nad naším článkem, který je sestaven z rad předních odborníků. Jistě najdete něco, čím svou přípravu na interview ještě zefektivníte.

Kategorie: Přijímací řízení

Štítky: , , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | Spolupráce | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 KARIERA.CZ s.r.o.