JAK JSOU NA TOM ČEŠI S DOJÍŽDĚNÍM ZA PRACÍ?

Vydáno 6.září 2017 v 10:12, redakce

Jedno je jisté – k tomuto aspektu postupně překonávají jistou nechuť. Z loňských údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že by se v případě lákavé pracovní nabídky z místa současného trvalého bydliště bez problémů přestěhovalo 20 procent lidí.

A proč se většina dotázaných k výraznějším přesunům za novou prací nepřiklání? Sociologové tvrdí, že v tom hraje důležitou roli zakořenění – řada rodin totiž žije po několik generací v okruhu maximálně třiceti kilometrů od místa narození.

 

DOJÍŽDĚNÍ S MÍROU

Necelých 33 procent lidí uvedlo, že není ochotno se za prací přesunovat jakkoliv, tedy ani dojížděním. Konstatovali, že si to nemohou dovolit z finančních důvodů nebo kvůli jiným závazkům. Dalších 35 procent oslovených bylo ochotno za prací cestovat, ale pouze za předpokladu, že by jim přesun zabral maximálně hodinu denně.

Třetina respondentů nepovažovala za překážku ani větší vzdálenost mezi aktuálním bydlištěm a pracovištěm. 9 procent lidí by přistoupilo na režim dojíždění a dočasného pobytu (několika dní v týdnu) v místě zaměstnání.

I ZMĚNA NÁZORU JE ŽIVOT

Přístup Čechů k této problematice se tak v posledních letech značně proměnil. Ještě v roce 2001 (dle údajů Českého statistického úřadu) deklarovalo svou ochotu cestovat do práce nanejvýš třicet minut 50 procent oslovených. Delší než hodinové dojíždění si podle zjištění dokázalo představit jen 9 procent lidí.

A CO TAKHLE MHD?

Vzdálenost navíc není jediným faktorem, který ovlivňuje ochotu lidí cestovat za prací. Ne všichni vlastní auto – u této skupiny do popředí vystupuje také maximální jednoduchost při přesunu do místa výkonu povolání vlakem, autobusem, případně MHD. Vyhráno ale nemáte ani tehdy, je-li dopravní dostupnost to poslední, co vás trápí. Pokud jízdné spolkne zásadní část vašeho platu, zajisté si dojíždění do vzdálenějšího místa pečlivě rozmyslíte.

MLADÉ LÁKÁ CIZINA

Trend je přesto poměrně jasný – stále častěji jsme ochotni přesouvat se za prací do větších vzdáleností. Podíl na této změně má i nová generace vstupující na trh. Mladí nejsou pevně ukotveni v jednom místě, nemají založené rodiny, a proto nevidí problém v delším cestování. Profesní uplatnění hledají především na internetu, nespoléhají na vývěsky či inzeráty v tisku. Jejich určitá část (především jde o vysokoškolské studenty) stále častěji míří za prací mimo území republiky.

Kategorie: Hledání práce, Pro studenty a absolventy, Pro zaměstnance

Štítky: , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 KARIERA.CZ s.r.o.