Brilantní řeč do pěti minut? Víme, jak na to

Vydáno 15.listopad 2009 v 13:54, Michaela Pličková

Vaši firmu čeká prezentace nového produktu či projektu. Vše je připraveno. Hosté již dorazili. Právě vám ale řekli, že hlavní řečník náhle onemocněl a vy to máte vzít za něj. Moc času nezbývá. Co teď? Nepanikařte. Poradíme vám, jak vymyslet úspěšnou řeč v několika minutách.

Uvědomte si cíl vaší řeči

Nemějte obavy. S našimi tipy to zvládnete.

Každá řeč má svůj důvod. Měli byste vědět, čeho chcete docílit. Prodáváte výrobek? Objasňujete problém? Snažíte se zaujmout lidi, aby chtěli pracovat ve vaší firmě? Důvod vaší řeči je první, nad čím byste se měli zamyslet.

Jak to má dopadnout?

Další, co bystě měli vědět, je, jak má vaše řeč zapůsobit na posluchače. Co mají po skončení vašeho příspěvku dělat? To, čeho chcete docílit, by se mělo nějakým způsobem ve vaší řeči projevit.

Sepište si nejdůležitější data

Co máte v rukávu? S čím můžete operovat. Jaké jsou výhody a nevýhody? Můžete se pomoci například otázkami, které používají novináři při psaní zpráv. Odpovězte postupně na tyto otázky:

  • Kdo
  • Co
  • Kde
  • Kdy
  • Jak
  • Proč

Při zodpovězení těchto bodů budete mít všechny potřebné informace. Ale nejen to. Budete je mít seřazené podle důležitosti. Toto je jedna z cest, jak vystavit svoji řeč. Hodí se především pro příspěvky informačního rázu.

Doplňte kontext

Už máte konkrétní data. Nyní je potřeba přidat spojení mezi těmito daty a posluchačem. Co mu vaše informace přinesou? Ke každému faktu z minulého bodu si napište alespoň jednu osobní výhodu.

Příklad: Náš obchod zavírá v osm hodin, takže pokud v práci končíte v pět, máte ještě dost času na klidný nákup.

Udělejte si poznámky

Vezměte si malé papírky (cokoliv většího, než formát A5 se nedoporučuje, jelikož velký papír ve vašich rukou prozrazuje nervozitu – třepe se), nebo použijte tvrdě těžší desky.

Napište si klíčové body.

Pokud vám nevyhovuje zprávařské schéma (viz výše), můžete použít následující:

Struktura A, B, Ab, Ba

Struktura takové řeči vypadá asi takto:

Krátký úvod

A: Tvrzení – popis tématu argumenty pro

Např.: PET lahve jsou praktické, lehké, snadno dostupné,…

B: Protitvrzení – popis tématu argumenty proti

Např.: PET lahve jsou zároveň značně neekologické, musí se třídit, mají poměrně malý obsah,…

Ab: Argumenty pro tvrzení A (řešení, volba, rozhodnutí, apod.) zahrnující nejdůležitější argument B

Např.: PET lahve by se měly používat, přestože zatěžují životní prostředí

Ba: Argumenty pro protitvrzení B, popření řešení, volby, pozhodnutí, zahrnující nejdůležitější argument A

Např.: Existuje i názor, že PET lahve by se neměly používat, přestože jsou natolik praktické

Shrnutí, závěr (Originální, vtipný, s pointou, směrem k divákům)

Nezapomeňte na efektní úvod

Kostru řeči už máte. Nyní si připravte oslovení publika a pozdrav. Příchod řečníka, zahájení a úvod do problematiky. To je jedna z nejdůležitějších věcí. Potřebujete udělat dojem a zaujmout diváky.

Při samotné řeči nezapomeňte na tekutiny. Tréma způsobuje pocit sucha v ústech a mohlo by to být pro vás nepříjemné. Hodně štěstí!

Kategorie: Osobnostní rozvoj

Štítky: , , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 KARIERA.CZ s.r.o.