Deset technik brainstormingu

Vydáno 12.prosinec 2014 v 12:13, Irena Janíková

Potřebujete vymyslet nový produkt, ale nevíte, jak začít? Nápad už máte, ale nejste si jisti jeho kvalitou? Náš článek vám nabízí deset způsobů, jak si ověřit smysluplnost vaší myšlenky, zvýšit hodnotu vašeho zboží a dosáhnout obchodního úspěchu.

Kreativita je třeba, ale těžko donutíte mozek, aby chrlil nové svěží nápady vždy, když šéf luskne prsty. Není nutné spoléhat jen na sebe, vaším úkolem není vše osobně vymyslet, pouze zařídit, že se zrodí nová idea. Využijte všech možných prostředků, abyste z vašeho dosavadního nápadu odstranili nedostatky a váš nadřízený slyšel už jen bezchybnou představu. Objevte úžasné možnosti brainstormingu, které vás jistě překvapí.

Brainstorming…

Není nad to dát hlavy dohromady.

…vychází z jednoduchého přístupu: myšlení začíná tam, kde končí informace. Jedná se o metodu společného vymýšlení. Skupina lidí sype z rukávu všechny nápady, které se blíže či vzdáleněji týkají problému, který řeší. Všechny nápady se pečlivě zapisují a nekritizují. I na první pohled hloupé myšlenky mohou přispět ke konečnému řešení.

Tuto techniku jistě znáte. Jenže existují i jiná využití brainstormingu než pouhé hromadné sezení a sepisování nápadů, které se vám a vašim kolegům zrovna vyrojily v hlavě. Jsou i další možnosti, méně známé, ale minimálně stejně užitečné. Jejich dosavadní neznámost je činí o to více atraktivními. Pokud je totiž použijete v době, kdy vaši rivalové z konkurenční firmy používají jen dlouhodobě zažité metody, bude váš úspěch na trhu o to brilantnější.

Techniky

1. Nahraďte svůj úhel pohledu perspektivou někoho jiného.

Jak by se učitel, právnička, umělec, vědec, novinářka, psycholog, inženýrka, hospodyně nebo dítě postavili k vašemu nápadu? Co nového by přinesli tématu, nad kterým přemýšlíte? Zamyslete se hlavně nad těmi, kterým produkt chcete prodat. Možná je z vašeho hlediska zboží perfektní, ale je prakticky použitelné? Za běžných nesterilních podmínek? Co by tito lidé k myšlence přidali, čím by ji obohatili? A které části by jim naopak přišli zbytečné až nepříjemné? Pokud se na danou věc neumíte jejich očima podívat sami, řešení je jednoduché. Zeptejte se jich.

2. Podívejte se na svůj nápad očima kritika.

Jak by reagoval váš největší protivník? Pokusil by se najít všechny slabiny. Na výhody by se nedíval, ignoroval by je. Zamířil by na nedostatky a plnou parou vystřelil. Staňte se na chvíli tímto protivou. Je vždy lepší objevit chyby sám než čekat, až je najdou druzí. Nejen, že je to trapné a také vás to naštve, ale klesnete v očích zákazníků. Pro každý nápad vytvořte seznam všech záporů a nevýhod, které vás napadají nebo se mohou v budoucnu objevit. Nebojte se být přísní. Dále zkuste vymyslet co nejvíce řešení, jak tyto překážky překonat, a všechny slabosti, u kterých to jde, odstraňte. Pokud jsou některé, kterých se nejde zbavit, vymyslete nějakou náhradu či doplněk, který bude protiváhou tohoto nedostatku.

3. Propojte svůj nápad s jinými odvětvími.

Podívejte se na svět politiky, umění, vědy, medicíny, astronomie, astrologie, armády a podobně. Nejen konkrétní lidé ale i celé oblasti vám mohou poskytnout nový náhled situace. Každý obor přišel s mnoha inovacemi a různými objevy. Nemůžete některý z nich využít i ve vaší profesi? Také u různých plánů neuspěli. Je možné najít analogii? Předejděte stejným chybám, i když v jiném odvětví. Také se podívejte na jiné státy, světadíly. Nedělají některé věci lépe než v České republice? Šel by některý z jejich nápadů použít i u vás v domácích podmínkách?

4. Zvětšete svůj nápad.

Co můžete udělat pro rozšíření, urychlení, posílení, zdůraznění, zlepšení vaší myšlenky?

5. Zjednodušte vaši myšlenku.

Můžete zestručnit, zhustit, minimalizovat, zúžit váš nápad či snížit náklady?

6. Změňte váš plán.

Upravte jméno, barvu, zvuk, tvar, funkci, vůni, chuť či vlastnosti. Nejde o to změnit vše. To byste vytvořili nový produkt. Ale stačí změnit maličkost a zboží může být hned žádanější. Třeba zrovna letí modrá. Nebo slova z angličtiny, vůně rozmarýnu či vše, co je kulaté. Zjistěte, o co vaši zákazníci mají zájem. Není samozřejmě potřeba se vždy přizpůsobovat moderním trendům. Rychle mizí a vy chcete, aby váš nápad byl trvalejšího charakteru. Avšak správná kombinace vlastností produktu vás vždy posune na vyšší příčky. A i v případě, že vaše myšlenka na trhu už uspěla, je dobré jednou za čas některý z detailů změnit. Lidé si totiž přestávají všímat toho, co vidí neustále dokola ve stejném provedení. Stačí část změnit v něco neokoukaného a vaše zboží bude znovu v kurzu.

7. Splňte potřeby a tužby lidí.

Splňuje vaše idea základní požadavky na více komfortu, času, prostoru, atraktivity či zdraví? Jestli ne, adaptujte váš nápad alespoň na jeden z těchto požadavků. Modifikujte a upravujte ho, aby se s co nejvíce z nich ztotožnil. Pokud bude produkt zajímavý či hezký ale nebude vyhovovat poptávce, bude vám na nic. Některá přání zákazníků jsou vrtkavá a často se mění, ale mnohá jsou stále stejná. Bezpečí a pohodlí ve všech směrech života. Zaměřte se na ty dlouhodobé potřeby. Ty musíte splnit každopádně. Cokoliv navíc je výhodou.

8. Přidejte více hodnoty.

Co zvýší význam vašeho zboží? Co mu přidá na ceně a důležitosti? Přidejte extra doplňky, další vrstvu, delší záruku, více možností využití a další výhody pro ty, co si ho koupí. Udělejte produkt trvanlivější, aby více vydržel, bezpečnější a odolnější, pracujte na něm s větší přesností a pečlivostí. Najděte kompromis mezi finanční a konstrukční stránkou na jedné straně a co největším uspokojením zákazníka na straně druhé.

9. Ověřte, co udělali ostatní.

Nehledejte podobnosti jen u jiných profesí. Porovnejte se i s profesionály a experty, kteří měli s podobným nápadem či produktem velký úspěch. Jak ho dosáhli? Jaké metody použili? V čem se od nich lišíte? Vyrábíte v jiném prostředí či s jiným množstvím lidí? To mohou být příčiny problémů či nedostatků. Čelíte překážkám, které byly už vyřešeny? Není třeba se znovu pachtit a hledat východisko, když už ho někdo našel. Použijte minulost jako nástroj pro učení se. Využijte ji, co nejvíce to jde.

10. Hoďte si mincí.

Když se nemůžete rozhodnout, prostě si hoďte. Když mince padne, použijte svou intuici. Pokud se cítíte spokojeni s výsledkem, jděte do toho. Pokud ne, udělejte opak. Mince vám nemá určit osud, pouze vám pomůže uvědomit si vaše pocity při výběru jednotlivých variant. I když se vám zdá, že si nemůžete vybrat, některé možnosti jste vždy, i když třeba o málo, víc nakloněni. Mince vám může ukázat, která to je.

Netradiční přístupy brainstormingu vám pomohou najít nový pohled na věc, přivedou vás na nové nápady, dodají neobvyklé podněty. Využijte jich a posuňte se na žebříčku dobrých firem o příčku výše.

Kategorie: Osobnostní rozvoj

Štítky: , , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | Spolupráce | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 KARIERA.CZ s.r.o.