Jak poskytnout podřízeným kvalitní zpětnou vazbu?

Vydáno 21.říjen 2009 v 11:53, Michaela Pličková

Udělá-li váš podřízený něco dobře, je velmi jednoduché ho za to pochválit, neboli dát mu pozitivní zpětnou vazbu. Problém nastává ve chvíli, kdy dotyčná osoba něco poplete. Dávání negativní zpětné vazby efektivním způsobem je větší problém, než se může zdát. Výzkumy ukazují, že více než 70% vedoucích pracovníků tyto situace nezvládá tak, jak by mělo. Přečtěte si náš článek a zjistěte, jak postupovat při podávání zpětné vazby.

Andrew Rondeau, americký odborník na leadership a management ve svém článku „77% Of Managers Don’t Give Feedback To Their Staff“ uvádí několik tipů, jak zvládnout vedení zpětné vazby. Inspirovali jsme se a připravili pro vás návod na efektivní zpětnou vazbu.

Zpětná vazba neslouží k ventilování vašeho vzteku.

Nikdy nezapomeňte, proč to děláte

Než vůbec cokoliv vašemu podřízenému řeknete, uvědomte si smysl zpětné vazby, kterou mu chcete podat. Měla by mu pomoci zlepšit se v práci. Proto by zpětná vazba měla být konstruktivní. Také nezapomeňte, že zpětná vazba by neměla sloužit vám, ale tomu, kdo ji dostává. Zpětná vazba není prostředkem k uhašení vašeho vzteku!

Začněte něčím pozitivním

Vždy, když podáváte podřízenému zpětnou vazbu, začněte něčím, za co ho můžete pochválit. Pokud například pokazil svoji prezentaci před zákazníkem, čímž způsobil, že jste neuzavřeli obchod, můžete mu například pochválit powerpointovou prezentaci, nebo pěkné přivítání hostů… Začnete-li vždy něčím pozitivním, váš podřízený nebude mít pocit, že je „na koberečku“, ale že se skutečně jedná o konstruktivní řešení situace.

Nenálepkujte

Vyhněte se dávání nálepek, či, chcete-li, škatulkování. Pojmy jako líný, drzý, špatně pracující apod. jsou příliš obecné a zároveň příliš svazující. Vaším úkolem není popsat vlastnosti podřízeného, ale pomoci mu zachovat se v budoucnu v podobné situaci lépe. Vycházejte proto z konkrétních událostí a nikdy negeneralizujte. Místo toho, abyste řekli o vašem podřízeném, že je líný, řekněte raději, že to vypadá, že si své podklady doma pořádně nepřipravil. Jakmile se neubráníte škatulkování, jediné, čeho tím dosáhnete, bude negativní atmosféra na pracovišti a nedůvěra.

Nestačí říct, co udělali špatně

Vaším úkolem není jen poukázat na to, co váš podřízený udělal špatně, ale měli byste mu také pomoci nalézt způsob, jak se podobné chyby vyvarovat, či jak se zachovat lépe. Zpětnou vazbu si proto vždy předem promyslete a snažte si připravit i několik alternativ k vyřešení problému.

Všechno sdělujte v rozhovoru

Zpětná vazba v žádném případě není něco, co si v klidu v kanceláři připravíte a pak to řeknete podřízenému a máte hotovo. Je to proces, na kterém se musíte podílet oba. Proto si na udělování zpětné vazby udělejte čas. A z monologu udělejte rozhovor. To vám dá hned několik výhod. Zjistíte názor svého podřízeného. Zjistíte, zda souhlasí s tím, že by měl něco změnit. Zda rozumí tomu, co se vám nezdá. Dále se můžete společně dobrat řešení a navrhnout kroky, jak budete nyní postupovat. Je to daleko lepší, než když mu předložíte nalinkované řešení. Věřte tomu, že díky pocitu spoluúčasti bude váš podřízený více zaangažovaný a o to víc se bude snažit.

Udělování zpětné vazby není nic, co byste nezvládli. Důležité je myslet na ni, dávat ji pravidelně zaměstnancům a vědět, že se bez ní neobejdete. Formu dávání zpětné vazby určitě brzy nacvičíte.

Kategorie: Osobnostní rozvoj

Štítky: , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 KARIERA.CZ s.r.o.