Jak se vyrovnat s kritikou

Vydáno 9.květen 2008 v 12:35, redakce

Máte pocit, že Vás v práci upozorňují pouze na Vaše chyby? Chcete také někdy od nadřízeného slyšet slova chvály? Ta ale ve skutečnosti slýchá jen málokdo. Mnohem častěji se na zaměstnance snáší kritika. Proto je důležité umět se s ní vyrovnat. Poradíme Vám, jak na to a jak některým výtkám předcházet.

Zjistěte, co od Vás čekají

Poproste nadřízeného, aby vám poskytl zpětnou vazbu.

Při nástupu do nového zaměstnání si promluvte s nadřízeným o náplni své práce. Zjistěte, co přesně Vaše pozice obnáší a co se od Vás očekává. Snažte se co nejrychleji zorientovat na pracovišti i ve Vašich povinnostech. Předejdete tak zbytečným nedorozuměním.

Cenné informace a rady můžete získat také od svých kolegů. Ve firmě jsou už delší dobu a pomohou Vám v adaptaci na pracovišti. Požádejte je, aby Vás upozorňovali na případné chyby. Přehnanou kritiku si ale líbit nenechte. Přeci jen pro ně znamenáte jakousi novou konkurenci a mohli by se snažit Vám práci znepříjemnit.

Vyžádejte si zpětnou vazbu

Váš vedoucí nebude mít čas probírat s Vámi každý úkol. Nebojte se ho ale vyhledat, budete-li mít jakýkoli pracovní problém, se kterým by Vám mohl pomoci. Jednou za čas s ním také konzultujte jeho celkový názor na Vaši práci a její případné nedostatky.

Každý nadřízený ocení Váš upřímný zájem a Vy díky tomu zjistíte, na kterou ze svých povinností se máte zaměřit a co můžete ještě zlepšit. Stačí si jen vzít kritická slova k srdci a pracovat na sobě.

Naučte se kritiku přijímat

Upozorňuje Vás nadřízený jen na Vaše nedostatky? Určitě to ale neznamená, že děláte vše špatně. Každý vedoucí má náročné pracovní tempo, ve kterém si jen stěží najde čas na ocenění svých podřízených. Jeho výtky se proto snažte brát s nadhledem. Chápejte je spíše jako rady k vylepšení Vaší práce.

Netrapte se tím, že Vás nadřízený zkritizoval. Místo toho se dopátrejte jádra problému a napravte ho. Zamyslete se také, jak zamezíte opakování chyby do budoucna. Žádný šéf totiž nebude mít trpělivost Vás na to samé upozorňovat do nekonečna.

Vynuťte si uznání

Ve stresové atmosféře plné kritiky můžete jen stěží dlouhodobě podávat dobré výkony. Svého nadřízeného proto zkuste při vhodné příležitosti „popíchnout“ k pochvale. Hodí se například věta typu: „Ta prezentace se investorům líbila, nemyslíte?“.

Jinou možností je, zeptat se ho přímo, v čem je s Vaší prací spokojen. Možná ho svým dotazem vyvedete z míry, protože není zvyklý se nad takovými věcmi zamýšlet. Na něco pozitivního ale určitě přijde a Vy budete mít ze svých výkonů hned lepší pocit.

Sebekritika pomáhá

Mnohým výtkám nadřízeného můžete předejít, pokud se naučíte na svou práci dívat s kritickým odstupem. Například je užitečné vést si jakýsi „deníček chyb“, kterých se máte vyvarovat. Pomocí něj pak každý úkol snadno na závěr zkontrolujete a odevzdáte ho s klidným svědomím.

Zbytečné kritice své práce tedy předejdete, budete-li se řídit radami nadřízeného a zkušenějších kolegů. Výtkám se ale nikdy nevyhnete úplně, naučte se je proto přijímat a poučit se z nich. Kritika Vás totiž může nasměrovat na správnou cestu, jak lépe zvládat své povinnosti. Vy pak budete ve své práci jistější a spokojenější. Postrádáte-li opravdové uznání, které by Vám vrátilo chuť do práce, zkuste upozornit vedoucího na Vaše úspěchy.

Kategorie: Osobnostní rozvoj

Štítky: , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 KARIERA.CZ s.r.o.