Jak správně komunikovat se svými podřízenými

Vydáno 9.květen 2008 v 13:10, redakce

Jste ve vedoucí pozici? Náplní Vaší práce je tedy mimo jiné vést své podřízené k co nejlepším výkonům. Máte však pocit, že nikdo z nich nedělá svou práci dobře a dokola opakují ty samé chyby? Možná jen mezi vámi příliš nefunguje vzájemná komunikace. Přinášíme Vám zde pár tipů, jak ji zlepšit a naučit se své zaměstnance přiměřeně kritizovat, ale i pozitivně motivovat.

Nesklouzněte k přehnané kriticeDejte najevo uznání za odvedenou práci.

V mnoha podnicích stále převažuje řízení pomocí příkazů a zákazů. Pro spokojenost zaměstnanců je ale nezbytná fungující vzájemná komunikace mezi nimi a vedením. Naučte se proto na nich nehledat jen chyby a za dobře splněný úkol je vždy pochvalte. Výzkumy dokazují, že slova uznání jsou pro pracovníky mnohdy silnější motivací než finanční prémie.

Najděte si tedy čas promluvit si se svými podřízenými o jejich práci. Pamatujte, že nepřiměřenými výtkami můžete převálcovat všechnu jejich snahu. Jen málokdo je totiž schopen dlouhodobě podávat dobré výkony v nepříjemné atmosféře plné kritiky.

Upozornit své zaměstnance na chyby samozřejmě musíte, ale nepřežeňte to. Především mladí lidé, kteří mají největší potenciál k rozvoji svých pracovních schopností, by mohli ztratit sebevědomí a rezignovat na další zlepšování svých výkonů.

Kritizujte podřízené konstruktivně

Nic naplat, chybovat je lidské a Vy se musíte smířit s tím, že Vaši zaměstnanci chybovat budou. Můžete se snažit být sebevstřícnějším šéfem, nutnosti upozornit na nedostatky svého podřízeného se ale nevyhnete.

Nejrozumnější cestou, jak mu něco vytknout a nezbavit ho přitom pracovní motivace, je konstruktivní kritika. Zaměstnanci vysvětlete, kde udělal chybu. Zároveň se ale spolu s ním snažte nalézt řešení, jak problém odstranit a vyhnout se mu i do budoucna.

Při rozhovoru „na koberečku“ se nechte inspirovat také následujícími radami:

  • S podřízeným mluvte vždy s respektem a mezi čtyřma očima.
  • Zaměřte se na faktické zhodnocení konkrétního úkolu, nikoli pracovníka samotného.
  • Neopomeňte zdůraznit, co se Vám na vypracovaném úkolu líbilo.
  • Každou výtku podložte konkrétním příkladem.
  • Nechte zaměstnance, aby se k Vašim postřehům vyjádřil.

Dejte pracovníkům najevo uznání

Je pochopitelné, že při svém pracovním nasazení máte často tendence vidět pouze nedostatky svých zaměstnanců, a přehlížet výsledky dobré. Uvědomte si ale, že každý potřebuje slyšet i slova chvály jako pozitivní motivaci pro další práci.

Pochvala by měla doplňovat každou kritiku. Proto rozhodnete-li se zaměstnanci cokoli vytknout, neopomeňte na druhou stranu vypíchnout, co udělal dobře. To však neznamená, že pracovníka nemůžete chválit i jindy!

Naučte se dát svým podřízeným najevo, že si jejich práce vážíte. Spolu s konstruktivní kritikou je to nejlepší metoda, jak ujistit zaměstnance o smysluplnosti jejich práce. Opadne z nich značná část stresu a na pracovišti zavládne tvůrčí atmosféra.

Nedílnou součástí Vaší práce vedoucího je komunikace s podřízenými. Musíte je umět vést, kritizovat i pozitivně motivovat. Jako dobrý šéf si musíte osvojit zásady konstruktivní kritiky i umění pochválit. Získáte si tak respekt svých zaměstnanců a navodíte příjemnější atmosféru na pracovišti.

Kategorie: Pro firmy

Štítky: , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 KARIERA.CZ s.r.o.