Jak vést propouštěcí rozhovor

2009-10-11 12:40:51, Irena Janíková, Pro firmy

Občas je potřeba někoho vyhodit. Ať už proto, že je třeba redukovat počet zaměstnanců, nebo proto, že zaměstnanec nevyhovuje požadavkům daného místa. Ale jak to podřízenému říct, aby se vám nezhroutil v kanceláři? Jak to udělat, aby až do posledního dne pracoval naplno? Naučte se vést tyto rozhovory tak, aby vás zbytečně nestresovaly. Job dismissal noticeNěkoho propustit, to není jen tak. Pokud vám dotyčný „leze krkem“ a není šikovný pracovník, pak se vám i ostatním nejspíše uleví, až bude pryč. Ale občas musíte vyhodit někoho, kdo je přespočet, přestože pracuje pořádně. Možná máte nad sebou dalšího šéfa, který vám propuštění dotyčného nařídí. Jak to řeknete takovému člověku? V každém případě nejde jen o to, jak to vezme člověk, který má odejít. Důležité je i to, jak se přitom cítíte vy. Výpověď je stresovou záležitostí nejen pro toho kdo ji dostává, ale i pro toho, kdo výpověď dává. Pro váš klid je dobré vědět, jak vést rozhovor, abyste nebyli pod zbytečným tlakem. Propouštění může mít následky i pro firmu. Pokud rozhovor nezvládnete a zaměstnanec bude odcházet dotčený a ukřivděný, neu

Jak zvládnout rozhovor co nejlépe

Připravte se.

Důkladná příprava je základem úspěšného zvládnutí rozhovoru. Promyslete si, co přesně chcete dotyčnému sdělit a co je vaším cílem. Struktura rozhovoru má podstatný vliv na jeho průběh. Také se zamyslete nad vhodným místem, kdo se zaměstnancem budete mluvit. Druhý člověk se musí cítit pohodlně, místo, kdo sedí by mu nemělo dodávat pocit, že je pod kukátkem apod. Rozhovor by neměl trvat zbytečně dlouho. Neznamená to zaměstnanci vychrlit, co potřebujete a rozloučit se, ale zbytečně rozhovor neprodlužujte. Dotyčný se cítí nesvůj a potřebuje být po takové zprávě sám.

Nepovyšujte se.

Není žádný důvod, proč druhému člověku ukazovat, že máte navrch. Dotyčný si to nejspíše uvědomuje a je zbytečné na to upozorňovat. I v případě, že právě vyhazujete někoho, s kým jste dlouho válčili a právě zažíváte chvíle vítězství, odpusťte si povyšování se. Především proto, že ten, komu zrovna dáváte výpověď, u vás bude ještě nějakou dobu pracovat. Pokud chcete, aby i v období dobíhání výpovědi pracoval naplno a korektně, chovejte se k němu slušně. Dejte mu najevo, že to, co se právě děje, pro něj není ponižující.

Buďte empatičtí.

Uvědomte si, že se jedná o opravdu citlivou komunikaci, která má silné psychické a sociální dopady na zaměstnance. Podle toho je třeba jednat. Vžijte se do situace druhé osoby, zamyslete se, co by nejvíce pomohlo vám v podobnou chvíli. Buďte shovívaví, pokud dotyčný začne plakat. Není jednoduché zjistit, že vás vyhazují. Nejen, že právě ztrácíte finanční zázemí, ale také vám někdo dal nepřímo najevo, že jste nahraditelní a vaše práce není nic výjimečného. Ostatní, které nevyhodili, jsou zkrátka lepší. Takové zjištění bolí.

Zvládněte námitky.

Mnoho propouštěných jen tiše sedí a zoufale v duchu přemýšlí, co udělali špatně. Jsou ale i takoví, kteří vás začnou vehementně přesvědčovat o tom, že nemáte pravdu a někde se stala chyba. Na každý argument přijdou s protiargumentem. Možná se vás také pokusí manipulovat, abyste změnili své rozhodnutí. Na takové osoby je třeba dávat pozor a nenechat se zmást. Zůstaňte racionální, nenechte se vykolejit. Tomu vám pomůže již zmíněná příprava předem a samozřejmě co nejvíce znalostí o povaze dotyčného.

Právo na svůj názor.

I když riskujete, že se vás druhý pokusí manipulovat, přesvědčovat nebo dokonce začne být agresivní, měl by dostat příležitost říct svůj názor. Toto právo by měl mít každý. Rozhovor by neměl být jednostrannou záležitostí, kdy vy mluvíte a druhý jen bezmocně poslouchá. Tím, že dáte druhému prostor, se mu uleví. Pokud nechce mluvit, nebude. Pokud však má něco na srdci a vy mu dáte šanci promluvit, nebude ho další dny tížit, že nesebral odvahu a neřekl vám do očí, co si o tom všem myslí.

Cenný zdroj informací.

Vytěžte maximum informací z nepříjemné situace. Když vám propouštěný říká svůj názor, není to důležitý moment jen pro něj ale i pro vás. Naslouchejte, co říká, a sami se dál ptejte. Ten, kdo má odejít, vám řekne na rovinu věci, které by si dřív nedovolil. Doptejte se, co se mu v práci líbilo a nelíbilo, co by změnil apod. Možná to pro vás bude v tu chvíli nepříjemné, ale z dlouhodobého hlediska velice přínosné. Někdy je lepší tuto část rozhovoru nechat na jindy, až bude dotyčný vyrovnaný s odchodem.

Právo na odstupné.

Nezapomeňte, že v některých případech má zaměstnanec právo na odstupné. Než s druhým začnete mluvit, ověřte si, že víte za jakých podmínek toto právo platí, a jasně spočítejte, kolik má propouštěný dostat. Jednejte s ním na toto téma na rovinu, nečekejte, jestli se dotyčný odhodlá zeptat. Začněte na toto téma vy a společně si vyjasněte, na čem propuštěný je. Pokud zjistí, že dostane odstupné, bude se vám s ním lépe komunikovat, bude ochotnější naslouchat i ochotněji pracovat v době dobíhání výpovědi.

Trénujte.

Čím víckrát si takový rozhovor zkusíte, tím lépe vám půjde a tím méně vás bude stresovat. Domluvte se s kolegy (s těmi, které v budoucnu určitě vyhazovat nebudete – např. manažery jiného oddělení apod.) a navzájem si zkuste s druhým propouštěcí rozhovor. Dobré je vyzkoušet obě role – nadřízeného i propouštěného. Pomůže vám to lépe pochopit, jak se druhý cítí a jak se tedy chovat. Tyto rozhovory můžete zkoušet i sami – natočte se na video a poté se podívejte, co by šlo ještě zlepšit.

Propouštění je běžnou součástí pracovního života. Proto je potřeba sobě i druhým tyto nepříjemné chvíle co nejvíce usnadnit. Naučte se, jak na to. Trénujte sami, s kolegy nebo se nechte firmou vyslat na nějaký kurz. Rozhodně to nebude ztráta času ani peněz.