Jak vytvoříte zajímavou nabídku práce?

2008-05-13 15:56:39, redakce, Pro firmy

Americký pracovní server Hiring Technical People přišel na svém blogu se seriálem „Jak zatraktivnit nabídku práce“. Vzhledem k zaměření serveru některé rady souvisejí spíše s přijímáním lidí z technických oborů. Mnohé z nich však můžete využít pro všeobecnou praxi. Zkuste se proto inspirovat našimi tipy, které z tohoto seriálu vycházejí.

Nabídka práce musí oslovit ty správné lidi[Abyste zaujali, musíte vytvořit zajímavou nabídku.](/poradna/img/2008/05/jak-vy

Nabídka práce musí oslovit ty správné lidiAbyste zaujali, musíte vytvořit zajímavou nabídku.

Základní obchodnická rada „Když nabízíte nějaký produkt, musíte mu také věřit“ platí i pro hledání nových zaměstnanců. Nabízíte-li práci, musíte si být jisti, že je náplň a popis pozice zacílený na konkrétní typ člověka, kterého hledáte. Víte, co takový uchazeč potřebuje, co hledá? Ideálního zaměstnance oslovíte jedině, pokud jemu samotnému nabízíte zároveň žádanou příležitost.

Nabízejte příležitost, nikoli pouhou práci

Zejména pro pracovníky technických oborů je možnost dalšího vzdělávání a rozvoje často klíčová.

Hledáte člověka, který bude spíše technickou podporou zajišťující údržbu Vašeho webu? Bude mít ale možnost spolupráce s designéry, programátory či vývojáři? Práce s více výzvami je pro většinu odborníků zajímavá. A tyto příležitosti musejí být vidět - nejlépe již v názvu pracovního místa. Pro pojmenování takové pozice Vám tedy nemůže stačit například slovo Admin.

Uvědomte si skutečný význam pracovního místa

Náplň práce dané pozice musíte respektovat. V opačném případě zvažte, zda je nezbytné takové místo držet a obsazovat, pokud u něj nevidíte jasný smysl či ho považujete přímo za zbytečné. Negativní pocity se totiž snadno přenesou i na potenciální kandidáty. Uvědomte si, jak tato práce ovlivňuje ostatní zaměstnance, jaký má význam v rámci Vašeho týmu?

V jakých vodách uchazeče lovit?

Již byste měli mít vytvořenu nabídku, která popisuje příležitost, výzvu a nikoli prostou náplň práce. Vy sami máte ujasněné hodnotu a přínosy této pozice pro budoucnost Vaší firmy. Na řadě je tedy začít oslovovat kandidáty.

Co Vám pomůže v rychlém nalezení toho nejlepšího pracovníka?

Při interview zjistěte, co uchazeč hledá

Na přijímací pohovor si zvete jen ty nejlepší kandidáty. Ti nenechávají nic náhodě a většinou zvažují pracovní nabídky hned od několika firem. U uchazečů, mezi kterými se rozhodujete, je důležité zjistit, co přesně hledají. Jedině tak můžete ve finále vybranému člověku dát nabídku, která ho zaujme natolik, že ji bude ochoten přijmout.

Odchází-li dobrovolně z bývalého zaměstnání, zjistěte, co ho k tomuto rozhodnutí přimělo. Mohl například postrádat možnost dalšího postupu, kterou mu Vy nabízíte. Johanna Rothman (autorka původního článku) však pochybuje o přímých otázkách typu: „Proč odcházíte z bývalého zaměstnání?“ Uchazeči se prý často zdráhají říci, že jim chybělo více zodpovědnosti, více peněz, či se chtěli podílet na jiném produktu.

Autorka raději pokládá otázku typu: „Povězte mi, čím Vás kdysi zaujala pozice, ze které nyní zamýšlíte odejít.“ Vhodné je spojit ji s otázkou, zda se kandidátova původní očekávání naplnila. Snadno tak odvodíte, co v posledním zaměstnání postrádá a tím pádem v nové práci hledá.

Vybranému uchazeči vytvořte konkrétní nabídku

Na základě životopisu, osobního pohovoru, případně i referencí od zaměstnavatelů získáte pořadí několika nejlepších uchazečů. Nyní je na čase prvnímu z nich práci oficiálně nabídnout a pokusit se dohodnout přesné podmínky.

Při tvorbě nabídky v každém případě vyjděte z klíčových faktů zjištěných při interview. Pokud stále nevíte, co kandidát přesně hledá, ptejte se na rovinu: „Jaké podmínky musí splňovat práce, kterou byste přijal?“ Většinou se nestane, že by vyrukoval s přehnanými požadavky. Určitě tedy jakákoli jeho odpověď stojí za zvážení vyhledem k tomu, že určitě stojíte o zaměstnání toho nejlepšího uchazeče.

Zjistěte si maximum informací o pozici, na níž vypisujete výběrové řízení, uvědomte si i její skutečný význam pro firmu. Na základě toho vytvořte inzerát zacílený na konkrétní uchazeče, které chcete oslovit. U interview zjistěte, jakou konkrétní konečnou nabídkou přesvědčíte předvybrané kandidáty. Značně tak zvýšíte šanci, že z výběrového řízení vzejde ten nejlepší kolega.