Na co se zaměřit během interview?

2008-05-13 14:50:34, redakce, Pro firmy

Pohovor je nejdůležitější složkou výběrového řízení. Je tedy nezbytné se během této krátké doby soustředit na získání co nejvíce potřebných informací o každém kandidátovi. Poradíme Vám, na co konkrétního se při interview zaměřit a zužitkovat tak každou minutu z času, který na něj máte vyhrazený.

První obrázek při příchodu![Nesnažte se uchazeče zastrašit.](/poradna/img/2008/05/40.jpg "Nesnažte se uchazeč

První obrázek při příchoduNesnažte se uchazeče zastrašit.

První dojem si člověk utvoří během tří vteřin. Je tedy velmi podstatné, jak se kandidát představí. Stiskl Vám příjemně (ani drtivě, ani ve stylu „leklá ryba“) ruku, usmál se a řekl srozumitelně své jméno? Pak je vše v pořádku.

Přišel ale uchazeč na sjednanou schůzku pozdě? Berte to rozhodně v úvahu, především pokud nemá opravdu vážný důvod. Může to znamenat jeho malý zájem o danou pozici, nebo jde o kandidátovu charakteristickou vlastnost.

Čeho si všimnout na vzhledu uchazeče?

Zaměřte se také na vnější vzhled kandidáta. Pravděpodobně bude působit upraveným dojmem, protože je to všeobecně rozšířené pravidlo pracovních pohovorů.

Zkuste si však povšimnout detailů, jakými mohou být špinavé boty, rozdrbané vlasy, sešlapané podpatky, neupravené nehty apod. Tak můžete snadno odhalit, zda se jen kandidát snaží lepším dojmem zapůsobit, nebo si na svém vzhledu dává skutečně záležet.

Na druhou stranu se však pokuste vyvarovat předsudků. Neodepište tedy ihned uchazeče například jen proto, že si v deštivém počasí při cestě na pohovor ušpinil boty. K osobnímu pohovoru se snažte přistoupit co možná nejméně zaujatě.

Vyhněte se nadřazenosti

Budete-li jednat s nosem nahoru, či se snažit v kandidátovi vzbuzovat strach, ničeho tím nedosáhnete. Mnoho společností má podobnou metodu ve svých dotazovacích technikách. Chtějí tak zjistit, jak uchazeč odolává stresovým situacím. Existují ale mnohem šťastnější způsoby.

Zkuste se například zeptat kandidáta na nějakou opravdu náročnou situaci z minulého zaměstnání. Požádejte ho, aby Vám vysvětlil, jak se s ní vypořádal, jestli, a případně proč, mu to způsobilo nějaké problémy. Z odpovědi na takovou otázku se můžete dozvědět mnoho o chování uchazeče na pracovišti.

Mějte neustále na paměti, že jde o setkání dvou rovnocenných stran. Přesto však buďte do jisté míry nekompromisní a stůjte si za svým. Chcete přeci jen od kandidáta zjistit opravdu to, co pro konečné objektivní rozhodnutí vědět potřebujete.

Zkoumejte řeč těla dotazovaného

Mezi uchazeči se pravděpodobně najde někdo, kdo bude usilovat o nabízenou pozici i za cenu prozrazení, že si občas pravdu upraví. Takové lživé odpovědi můžete snadněji odhalit, zaměříte-li se důkladně na jeho body-language.

Jistým ukazatelem může být nervozita kandidáta. Dejte si pozor, zda je nervózní po celou dobu interview (běžný jev), nebo znejistí jen u některých otázek. Například, když se ptáte na vyjasnění nějaké nekonkrétní položky v jeho životopise apod. Klidně se později k tomuto tématu vraťte a vhodnou otázkou se ujistěte, zda kandidát nemlžil.

Sledujte jeho činnost rukou, výraz tváře či zda se Vám vydrží dívat do očí. Neexistuje žádný univerzální recept, jak dané signály dekódovat. Mnoho však poznáte vlastní intuicí, jen se na chování uchazeče více zaměřte. Je poměrně malá pravděpodobnost, že by řeč těla opravdu ovládal. Toho lze totiž částečně docílit jen velmi pečlivým a dlouhodobým tréninkem.

Dělejte si průběžné poznámky

Musíte-li absolvovat během krátké doby několik pohovorů, určitě si nezapamatujete vše podstatné. Poslouchání nahrávek z diktafonu je náročné časově, mít s sebou asistentku na psaní poznámek zase personálně.

Nespoléhejte se na to, že po odchodu kandidáta si důležité body sepíšete. V hlavě Vám totiž zůstanou spíše jen celkové dojmy, které ale postrádají skutečnou váhu. Rozhodující věci Vám pak naopak mohou uniknout. Nejvhodnější tedy je naučit se psát si už při pohovoru stručné poznámky.

Psaní poznámek však může narušovat průběh pohovoru. Naučte se proto zachytit ty nejpodstatnější věci jedním slovem, případně nějakou vlastní grafickou značkou. Trénujte také psaní bez koukání na papír. S použitím této metody si pak snáze udržíte potřebnou koncentraci a usnadníte následné rozhodování.

Jak rozdělit role u vícečlenného týmu?

Všeobecně je doporučován počet tří tazatelů, umožňují-li to personální možnosti podniku. Pokud má tedy Váš dotazovací tým více členů, dohodněte si dopředu role, kterých se budete během interview držet.

Pohovor by měl vést někdo, kdo zvládá jeho formální stránku a je schopen se připravit i na tu obsahovou. Vhodné je do takové role zaangažovat potenciálního nadřízeného hledaného pracovníka, případně jeho budoucího kolegu. Tato osoba by pak měla mít před sebou stručně připravenou kostru interview, které se bude přibližně držet.

Další členové výběrové komise průběh pohovoru důkladně sledují a případně se ptají na doplňující otázky. Je-li přítomen personalista, ten dohlíží na celkové zvládnutí formální stránky interview. V případě potřeby je pak schopen jeho průběh usměrnit vhodným směrem. Užitečné je, když si všichni píšou stručné poznámky.

Svůj podnik také reprezentujete

Možná si ani neuvědomujete, kolik informací o Vašem podniku a jeho kultuře uchazeči při interview předáváte. A to jak Vaším vědomým jednáním, tak vysíláním neverbálních signálů.

Každý pocítí, zda s ním budete jednat arogantně a lhostejně jako s „jedním z mnoha“, nebo s úsměvem, zájmem a otevřeně. Mějte proto na paměti, že jste při pohovoru vyslaným reprezentantem Vaší společnosti!

Připravte si také, co o Vašem podniku a nabízené práci uchazeči při interview řeknete. Pohovor totiž není pouhým výběrem vhodného kandidáta na danou pozici, je zároveň prezentací společnosti a jejích cílů. Je to tedy oboustranný přenos informací, na to nezapomínejte!

U každého uchazeče se snažte při interview zaměřit na jeho vzhled a chování. Berte v úvahu i drobné detaily, vyvarujte se ale svazujících předsudků. S každým jednejte jako s potenciálním partnerem a naučte se psát si stručné poznámky. Je-li Vás pak v týmu víc, své role si dopředu ujasněte. Mějte vždy na paměti, že svůj podnik při pohovoru reprezentujete.