Tajíte své know-how? Raději se o něj podělte

2009-06-30 13:58:42, Irena Janíková, Pro firmy

Sdílet s ostatními se dá mnoho věcí. Můžete se dělit o peníze, materiál, … ale největší hodnotu mají informace. Nápady a myšlenky. Když někomu půjčíte peníze, už je nemůžete využít sami. Dáte někomu kousnout čokolády a už si dané sousto sami nevychutnáte. V tom jsou informace jiné. Podělíte se, ale neztratíte je. Naopak, můžete získat.

Výhodou sdílení informací je, že nepotřebujete peníze, abyste je získali. Nemusíte jít do obchodu a pohlídat si otvírací dobu. Musíte jen vědět s kým a o čem mluvit a dodržovat jistá pravidla, aby vám informace byla řečena.Kolega vám může dobře poradit.

Za dobrou informaci můžete získat zase jinou

Podělíte-li se s někým o svůj nápad, může vám pomoci ho rozpracovat, zlepšit a váš nápad najednou získá ještě větší hodnotu. I když se právě nacházíte ve stejný čas na stejném místě, každý z vás pochopí sdělenou informaci trochu odlišně. Díky těmto rozdílům může vaše původní myšlenka nabýt nových rozměrů.

Nebojte se prozradit to

Lidé si bohužel často nechávají informace pro sebe. Jsou soutěživí. Bojí se, že když něco prozradí, druhý toho využije a předběhne je. Tento strach je pochopitelný a někdy je, pravda, tato metoda dobrou strategií. V některých chvílích je informace extrémně cenná a její hodnotu zvyšuje právě to, že ji neví kde kdo.

Často ale nápad ztrácí na hodnotě právě proto, že si ho necháte pro sebe. Myšlenka může zaniknout. Když se nepodělíte, ztratíte možná nenápadný detail, který dává všechno dohromady, aby idea dostala smysl a životaschopnou podobu.

Nový objev často přichází díky propojení myšlenek a nápadů různých lidí. Jen velmi zřídka dobude svět myšlenka jednotlivce. Společná diskuse, kritika a hledání nejlepší alternativy často přináší nové a lepší nápady.

Spolupracujte

Mnoho úspěšných lidí se podělilo o myšlenky a zbohatlo. Utajení informace vás může obrat o mnoho příležitostí a může vás stát velkou šanci, kterou zahodíte vniveč. Propojte své nápady s myšlenkami druhých a spolupracujte.

Například zeptáte-li se zákazníka, co by změnil a vylepšil, často se dozvíte věci, které by vás z vašeho úhlu pohledu nikdy nenapadly. Každý je jiný, každý má svůj život, své zkušenosti, svůj jedinečný pohled na věc. Jde-li vám o kvalitu a prosperitu, podělte se s ostatními.

Rizika tu jsou

Vždy je tu jistý risk, že váš nápad bude zneužit. Zkuste tedy říct pouze část, která nastíní hlavní myšlenku, ale podstatu, jak oné věci dosáhnout, si nechte na začátku pro sebe. Uvidíte, jak se k tomu přítomní postaví, s jakými nápady přijdou. Zjistíte-li, že se jim dá věřit a že vaši původní ideu obohacují, jděte do toho naplno.