Češi si na otevřené kanceláře těžko zvykají

Vydáno 7.květen 2008 v 13:59, redakce

Obrovské kanceláře rozdělené do několika desítek buněk, tvořených pouze psacím stolem, počítačem a telefonem – tento obrázek známe z amerických filmů snad všichni. S příchodem zahraničních firem na český trh se však tento trend začal postupně uplatňovat i u nás. Jaké výhody a nevýhody s sebou velké prostory přináší?

Historie otevřených kanceláříOtevřené kanceláře jsou čím dál častější.

V kancelářích typu „open-plan“ (jinak také „open-space“), pracuje na tři čtvrtě Američanů. Každý z nich má přitom velmi omezený prostor několika metrů čtverečních, jakousi buňku. Ve Spojených státech se tento fenomén začal vyvíjet už před třiceti lety, u nás se pak začal rozšiřovat až v letech devadesátých.

Dva základní typy „open-plan“ kanceláří

Bez bariér

Jednotlivá pracovní místa jsou volně umístěná do prostoru bez jakýchkoli oddělujících přepážek. Stoly jsou přímo vedle sebe, například v několika řadách. Toto rozvržení ušetří firmě nejvíce peněz, zároveň je však nejnáročnější na psychiku zaměstnanců. Ti se zde právem cítí jako na pranýři – a to nejen před vedoucími, ale i před ostatními kolegy. Nevýhodou také je, že mluvením a telefonováním v prostoru bez bariér vzniká poměrně velký hluk.

Kóje (Cubicles)

Další (pro mnoho zaměstnanců příznivější) variantou je uzpůsobení místnosti do jakýchsi kójí, či buněk. Ty jsou navzájem odděleny přepážkami, tvoří tak pomyslné malé kanceláře a umožňují pracovníkům alespoň částečné soukromí. Problémem těchto typů místností pak může být nedostatečná ventilace vzduchu.

Proč se staly otevřené kanceláře takovým fenoménem?

Pro vedení firem má pracoviště v podobě obří místnosti či haly nesporné výhody. Kromě toho, že získají nad prací svých podřízených snadnější kontrolu, přinese jim to i značné finanční úspory. V otevřené kanceláři lze například snadněji propojit všechny počítače do sítě a ušetří se za pronájem více menších místností.

Mnohé podniky se do velkých kanceláří stěhují především s úmyslem zvýšit efektivitu práce svých zaměstnanců. Více lidí na menším prostoru spolupracuje operativněji, mohou se kdykoli mezi sebou poradit. Pracovníci, kteří jsou si vědomi možného sledování ze strany vedení, jsou navíc motivováni k maximálním výkonům.

Většině českých lidí takové pracoviště nevyhovuje

Pro zaměstnavatele tedy „open-plan“ kanceláře znamenají především finanční úspory a snazší dohled nad děním na pracovišti. Mnozí Češi však zatím nejsou na takové velké změny připravení – těžko si zvykají na ztrátu soukromí a neustálý pocit kontroly ze strany vedení i spolupracovníků.

Podle odborníků se velkoprostorovým kancelářím snáze přizpůsobují mladší lidé, kterým navíc vyhovuje možnost užší komunikace v rámci týmu. I většina starších zaměstnanců si však časem vytvoří odolnost vůči neustálému hluku kolegů a přestane je znervózňovat přítomnost vyvýšené „kukaně“ vedení.

Jak si na otevřenou kancelář snáze zvyknout?

Psychologové doporučují vyzkoušet následující tipy, jak si pracoviště v otevřené kanceláři přizpůsobit k obrazu svému:

  • Zpříjemněte si buňku květinami, fotkami, plakáty
  • Ohraničit vlastní prostor pomohou květiny, složky s dokumenty, poličky
  • S kolegy si stanovte řád fungování kanceláře – především pravidla pro používání rádií, hlasitost telefonních rozhovorů, větrání místnosti, manipulace se žaluziemi apod.

Nebo snad patříte k lidem, které (i přes veškerá podobná opatření) práce v otevřeném prostoru vyčerpává, máte bolesti hlavy a nemůžete se soustředit? Podle odborníků si na kanceláře ve stylu tovární haly opravdu nezvykne každý. V zájmu zachování svého zdraví tedy raději uvažujte o změně zaměstnání.

O nějakém soukromí na pracovišti se už dnes nedá příliš hovořit. Trendem současné doby je budování kanceláří ve stylu „open-space“, kde pracují desítky až stovky lidí zároveň. Tento vývoj bude nejspíš dále pokračovat, pro vedení firem totiž mají velké prostory strategické výhody. Většina zaměstnanců si brzy své pracovní místo přizpůsobí a začnou se zde cítit příjemněji. Mnozí navíc časem docení efektivnější komunikaci v rámci týmu.

Kategorie: Pro zaměstnance

Štítky: , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | Spolupráce | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 Portál práce KARIERA.CZ s.r.o.