Jak zvládnout konfliktního kolegu?

2009-10-25 09:45:23, Pavla Janečková, Pro zaměstnance, Osobnostní rozvoj

Shazuje všechny návrhy, s oblibou kritizuje a neustále vyvolává konflikty. Možná máte podobného člověka i ve vašem pracovním týmu. I když jej nemůžete vystát, spolupracovat s ním musíte. Jak na to? Poradíme vám!

Téměř v každém pracovním týmu se najde někdo, s kým je obtížné vyjít. Své kolegy si nevybíráme, ale trávíme s nimi hodně času a mnohdy společně pracujeme na jednom úkolu. A právě v tom je často kámen úrazu. Někteří lidé vyvolávají spory už jen tím, jak vyjadřují své názory. Místo debaty, která by vedla ke konstruktivnímu řešení, hned útočí. I když se hádkám snažíte vyhýbat a sami je nevyvoláváte, jsou momenty, kdy se nepříjemné situaci musíte postavit čelem. Otázkou zůstává, jak na to? Je lepší pohádat se do krve nebo rozezlenému kolegovi ustoupit? Odpověď zní: Ani jedno. Obě tyto reakce totiž vedou jen k dalším problémům ve vztahu. Pokud v sobě své pocity potlačíte, napětí se bude stupňovat a nejspíš někdy v budoucnu povede k nekontrolovanému výbuchu. Otevřené konflikty naopak vedou k oboustranné ztrátě respektu a napjaté atmosféře, ve které se pracuje jen velmi těžko. Pokud te

Nenechte se ovládnout emocemi

Jakkoli to může být náročné, vždy se v konfliktních situacích snažte udržet emoce pod kontrolou. Pokud se kolegou necháte vyprovokovat a vtáhnout do hádky, jen se snížíte na jeho úroveň a k řešení stejně nedojdete. Vždy, když se vám bude zdát, že své emoce přestáváte zvládat a nejste schopni nadhledu, raději na chvíli vykliďte pole a k problému se vraťte až ve chvíli, kdy jej dokážete vnímat s nadhledem. Výbuch emocí by totiž vyvolal protiútok nebo nedobrovolný ústup. Nikdy však nemotivuje ke spolupráci a dokonce jí může do budoucna zabránit. Pokud tedy diskuzi odložíte až na chvíli, kdy vaše negativní emoce opadno

Vymezte si hranice

Pokud vás kolega neoprávněně kritizuje a přechází do osobních urážek, máte několik možností, jak zareagovat. Můžete jej ignorovat a dělat, že jeho výčitky nevnímáte. Jinou strategií je pak omlouvání vlastního chování, při které však sami přijímáte podřízené postavení a dáváte svému kolegovi v podstatě zapravdu. Můžete také přejít do otevřeného protiútoku, ve kterém kritiku vrátíte dvojnásobnou silou. Podobné reakce však mohou vést k tomu, že místo vyřešení problému se agrese vašeho kolegy vystupňuje a konflikt, ke kterému možná původně vedla jen banalita, budete urovnávat s velkými obtížemi. Ve chvíli, kdy vás spolupracovník uráží, mu klidným, avšak rozhodným hlasem odpovězte, že s ním nemůžete souhlasit, ale věc s ním budete řešit až ve chvíli, kd

Promluvte si

Je mezi vámi a některým z vašich kolegů neustálé napětí? Možná, že jen sledujete různé cíle a ke společným úkolům přistupujete s rozdílnými postoji a představami. Zkuste si proto se svým kolegou otevřeně promluvit a vzájemně si vyjasnit své názory a pohled na věc. Co byste měli při podobné diskuzi dodržet? - Za všech okolností se však snažte zachovat úroveň, neurážejte a mluvte co nejméně osobně.

I když jsou konflikty často velmi nepříjemné, ne vždy se jim v zaměstnání vyhnete. Je však jen na vás, jak se s nimi vyrovnáte. Konflikt totiž nemusí být nutně destruktivní, může být impulzem pro změnu k lepšímu a předpokladem vývoje spolupráce. A o tu jde v pracovních vztazích především.