Naučte se předcházet konfliktům s kolegy

2008-05-09 12:29:52, redakce, Pro zaměstnance

Jedním ze základních kamenů Vaší spokojenosti a úspěšnosti v zaměstnání je udržování dobrých vztahů. A to nejen s Vašimi nadřízenými, ale i s Vašimi kolegy. Nedorozuměním a konfliktům se přesto nikdy zcela nevyhnete. My Vám ale poradíme, jak jim předcházet a jak ty, kterým se zabránit nedá, správně řešit.

Proč navštěvovat firemní akce![Každý spor řešte s chladnou hlavou.](/poradna/img/2008/05/26.jpg "Každý spor řešte s chl

Proč navštěvovat firemní akceKaždý spor řešte s chladnou hlavou.

Trend v pořádání nejrůznějších firemních akcí je u nás patrný zatím především u mezinárodních firem. Pro své zaměstnance organizují různé meetingy, sportovní a společenské akce či víkendy v rekreačních zařízeních. Firemní večírek před Vánoci pak připravuje také mnoho českých podniků.

Neformální setkání mezi spolupracovníky a nadřízenými mají velký přínos pro všechny. V nepracovním prostředí se lidé snáze uvolní a naváží přátelství, která jsou pak základem vzájemné vstřícnosti a tolerance při každodenní spolupráci v zaměstnání.

Vedení společnosti je spokojené, že pracovníci podávají dlouhodobě kvalitní výkony. Zaměstnanci na druhou stranu ocení pohodou atmosféru na pracovišti.

Zajděte po práci posedět s kolegy

To, že se lidé znají nejen z formálního pracovního prostředí, ale i z běžného života, napomáhá ke snadnějšímu řešení stresových situací. Spolupracovníci pak totiž vědí, co mohou od sebe navzájem očekávat.

Proto si jděte občas na chvíli někam sednout se spolupracovníky. Je dokonce vědecky dokázáno, že lidé, kteří s kolegy udržují takovéto přátelské vztahy, mají vyšší plat.

Všeho s mírou i se spolupracovníky

Intimním vztahům s Vašimi spolupracovníky se snažte raději vyhýbat. Značně by Vám to mohlo znepříjemnit situaci na pracovišti po případném rozchodu.

Především na oficiální firemní akci si dejte pozor na přemíru alkoholu. V uvolněné atmosféře party mohou snadno spontánně vznikat příliš familiérní vztahy, které nemusí následnou spolupráci s kolegy ovlivnit zrovna nejpozitivněji. Dejte si také pozor, aby se Vám pod vlivem alkoholu nestalo, že řeknete neoblíbenému spolupracovníkovi na rovinu, co si o něm myslíte.

Předcházejte nedorozuměním

Většina nedorozumění a následných konfliktů mezi lidmi vzniká kvůli nefungující komunikaci. Proto se snažte si vždy vše ujasnit, dříve než se vrhnete kolegovi po krku. To, že Vám například zkritizoval nějaký úkol pravděpodobně nemyslel zákeřně, mohl Vám chtít opravdu jen upřímně poradit.

S kolegy vždy mnohem lépe vyjdete, jednáte-li s nimi v každém případě otevřeně a upřímně. Vzájemně si pomáhejte, pokud potřebuje někdo z vás s něčím poradit. Neházejte ale na spolupracovníky Vaše vlastní povinnosti.

Další zásada, kterou je dobré se řídit, je nepomlouvat nikoho ze svých kolegů před ostatními. Že to dělají všichni? Zvláště na ženském pracovišti je to bohužel každodenní realita. Ale ohánět se tím, že se v rámci kolektivu nechcete odlišovat, přeci není důvod či omluva proč takové věci dělat. Jednou by se Vám to rozhodně vymstilo.

Co dělat, když je spor na spadnutí?

Spory bývají obvykle dvojího charakteru. Buď jsou faktické a dají se vcelku rychle a racionálně vyřešit, nebo emotivní a s těmi pak je mnohem větší potíž. Jste-li výbušný jedinec a neoblíbený kolega Vás například nařkne ze špatně odvedené práce, přestože Vy víte, že jste udělal maximum, své emoce udržíte na uzdě jen velmi obtížně.

Vždy, když vycítíte nějaké blížící se nedorozumění, začněte přemýšlet, zda Vám stojí za to, ho řešit. Někdy totiž může jít o zcela banální záležitost a je pak lepší se těmto nepříjemnostem vyhnout, než si ubírat drahocenný čas řešením prkotin.

Někdy je ale konflikt řešit naprosto nezbytné. Hlavně pak v takovém případě, pokud by mohlo dojít k narušení Vaší jistoty ve vztazích se spolupracovníky a ke ztrátě spokojenosti na pracovišti. V takovém případě se s kolegou pokuste v klidu a bez emocí najít epicentrum nedorozumění. Najděte řešení sporu a domluvte se, jak zabráníte jeho případnému opakování či stupňování.

Vztahy na pracovišti nemusí být vždy harmonické. S některými kolegy si prostě rozumíte více, s jinými méně. Vytvořte si proto nějaký systém, jak správně komunikovat s každým z nich a tak sporům předcházejte. V případě, že k nějakému konfliktu přesto dojde, snažte se ho společně vyřešit s chladnou hlavou.