Tréma už vám nohy nepodrazí

Vydáno 14.červenec 2013 v 13:43, redakce

Nastoupili jste do nového zaměstnání. V popisu pracovní pozice, kterou od tohoto okamžiku budete vykonávat, se snoubí všechny vaše sny a touhy po profesním uplatnění. Jenže v nové práci se od vás očekává, že budete pravidelně vystupovat s mluveným projevem na veřejnosti. Vaším úkolem je přednést svůj příspěvek na poradě vrcholového vedení, na konferenci či před naplněnou posluchárnou studentů. S technikami mluveného projevu se lehce seznámíte, ale jak si poradit s projevy trémy?

 nervousTrému si můžeme představit jako zvláštní soubor pocitů a tělesných projevů, který můžeme pociťovat před veřejným vystoupením. Často pramení z našich vysokých požadavků na vlastní výkon a současně nadměrných obav z nezvládnutí situace. Představa, že se znemožníme před dalšími lidmi, silně ohrožuje naši sebeúctu. Stresová reakce našeho organismu je pak následkem obav a možných katastrofických představ o našem řečnickém selhání. Projeví se zaplavujícím pocitem strachu až paniky, provázeným fyzickými projevy, jako je napětí či chvění celého těla, dechové a zažívací potíže, červenání se nebo naopak nápadná bledost, pocity slabosti a ledový pot po celém těle. Mluva se stává méně srozumitelná, hrdlo se stáhne, jazyk jakoby ztěžkne a mozek může mít „vygumováno“. Cítíme se tak na naší cestě k úspěchu dokonale zablokováni.

Tréma jako zákeřný nepřítel

Pod taktovkou trémy se události odehrávají jinak, než jsme si naplánovali. Vlastní organismus nás zrazuje a náš výkon klesá o desítky procent. Ve stresu uvažujeme a chováme se jinak, než když jsme v plné psychické kondici. Nepříjemný pocit napětí nás v nejvážnějším případě může zcela opanovat. Zákeřné je, že tréma může udeřit znenadání a s různou intenzitou na nás působit. Proto jen stěží dokážeme odhadnout, jakou silou aktuálně změní naše chování. Ve hře jsou různé složky naší osobnosti, psychická stabilita či labilita, míra úzkostnosti, sklon k perfekcionismu a sebehodnocení, které se při oslabení ve finále spojí v jeden nepřátelský šik. Následné prohloubení negativního účinku trémy záleží i na posluchačích, jak reagují, zda naslouchají, pokyvují či se tváří nepřístupně nebo odmítavě. Jak tedy lze trémě čelit?

Tréma jako výzva

Když se setkáme s životní překážkou, hledáme cesty k tomu, abychom ji co nejlépe překonali. Zkusíme přijmout fakt, že určitá míra trémy vždy doprovází veřejná vystoupení. Můžeme se naučit vědomě používat určité techniky a způsoby chování, které pomohou eliminovat dopady trémy a umožní nám zachovat se v obtížných situacích co nejlépe. Pro začátek je dobré si uvědomit, že v tom nejsme sami. S trémou se potýká většina veřejně činných osobností, od herců, přes moderátory, tiskové mluvčí, vedoucí pracovníky až po politiky. Každý z nich si vytvořil svůj způsob, jak tyto trable elegantně ustát. Jako zásadní se ukazuje pečlivá příprava na projev a také síla myšlenky, že jsme udělali vše nejlépe, jak to šlo. Tím získáme větší jistotu a posílíme své sebevědomí. Tréma pak účinkuje jako výzva k aktivaci vlastních sil před vystoupením na veřejnosti a vědomé zpracovávání trémy rozvíjí naši osobnost.

Tipy a triky na zdolání trémy

Stejně jako svaly na těle můžeme trénovat i mozek a psychiku. Existují techniky, jak naši duši posilovat a postupně ji otužovat před nepříznivými účinky trémy. Výsledkem je pak uspokojivý výkon před publikem, který nás posílí pro další vystoupení. Jak na to?

  • Natrénujete si dopředu mluvený projev, naučte se dobře text nebo aspoň jeho osnovu. Obzvlášť promyšleně si promyslete úvod, který zaujme, a hodnotná závěrečná slova.
  • Vymyslete si záchytnou aktivitu či otázku, kterou zadáte posluchačům v okamžiku, kdyby vás náhodou zastihlo „okno“. Získáte potřebný čas najít ztracenou nit vaší řeči. V nejhorším je možné se zeptat, zda nechtějí krátkou přestávku, pokud to bude namístě.
  • Můžete si předříkat svůj projev a postát před zrcadlem, abyste si ověřili váš výraz obličeje, postoj a celkově řeč těla.
  • Vnímejte při mluvení váš dech, tempo mluvení, artikulaci, sílu a modulaci hlasu, zejména jeho intonaci (příjemněji se poslouchají hlouběji položené tóny).
  • Připravte si dopředu aspoň rámcové odpovědi na případné otázky, tréma z možných nečekaných situací se sníží a sebejistota zvýší.
  • Zkuste udělat největší dojem sami na sebe. Oblékněte, upravte a chovejte se tak, abyste ladili s prostředím, kde vystupujete. Nejdůležitější ale je cítit se ve „vlastní kůži“ tak, abyste byli se sebou spokojeni.
  • Před vystoupením si udělejte krátkou procházku, meditaci nebo relaxaci pro vnitřní klid a vyrovnanost. Soustřeďte se na pravidelné dýchání. Představte si před sebou třeba zralý pomeranč; jakou má barvu, tvar, vůni. Před svým vnitřním zrakem si ho prohlížejte, pak ho pomalu oloupejte a snězte. Může se stát, že pomeranč nejen uvidíte, ale i ucítíte vůni a při představě jeho lahodné chuti se vám začnou sbíhat sliny v ústech. Je to dobrá ukázka toho, jak jsou myšlenky a představy propojené s fyziologickými reakcemi těla.
  • Vzpomeňte si před vystoupením na povzbudivé věci – hezké chvíle a zážitky z vašeho života a na nejrůznější (i drobné) úspěchy, kterých jste dosáhli.
  • Představte si v duchu, že se vám veřejné vystoupení podařilo, stojíte před posluchači, kteří vás ocenili mohutným potleskem. Prožijte si uvnitř sebe pocity radosti a hrdosti, že jste to se ctí zvládli. Představa úspěchu vás pozitivně vyladí a přiblíží k reálnému vítězství nad trémou.
  • Odežeňte negativní myšlenky a obavy ze selhání či ztrapnění se (představte si například, jak je odmetáte koštětem jako při generálním úklidu).
  • Proti černým myšlenkám paradoxně pomůže představit si, co nejhoršího se vám může stát – vypískají mě, vyhodí z práce… a pak si porovnat tu „hrůzu“ s opravdovými a život ohrožujícími katastrofami. Vynikne tak nedůležitost toho, zda zrovna teď uspějete či ne.
  • Snižte ve vašich očích význam svého vystoupení. Léčivé je umění zasmát se sám sobě… navíc „žádný učený z nebe nespadl“.
  • Uvědomění si, že mnoho dalších lidí mluvené projevy na veřejnosti pronáší a je to pro ně běžná součást života, vás navede k tomu, proč byste to neměli zvládnout též.
  • Sáhněte do říše bylinek a vyzkoušejte, které osvědčené rostliny zklidňují vaši mysl. Může to být čaj z meduňky, levandule či heřmánku, homeopatika nebo bylinkové „krizové“ kapky.
  • Pokud se nepodaří pocity trémy zcela odstranit, zkuste usměrnit míru napětí a využít určitou úroveň nabuzení organismu, spojenou se zvýšenou motivací k výkonu a prohloubenou koncentrací.
  • Během mluveného projevu se soustřeďte přednostně na obsah a srozumitelnost sdělení, na uvolněný postoj, pevnou oporu nohou a pravidelné dýchání.
  • Pro uvolnění svalového napětí pomáhá pevně držet nějaký předmět v ruce – dálkový ovladač na dataprojektor, desky s textem, laserové ukazovátko. Pozor, nepohrávat si s věcmi v rukou, to působí rušivým a nejistým dojmem.
  • Nezapomínejte mít sklenici neperlivé vody či vlažného čaje po ruce. Napijte se vždy, stačí dva až tři doušky, když pocítíte momentální úzkost nebo sucho v ústech.
  • Když se stane, že posluchači nereagují příznivě, můžete si říct, že se nemusíte líbit každému. Zkuste si najít nějaký záchytný bod v publiku, někoho, kdo aspoň trochu pozitivně reaguje, a občas se posilněte pohledem na jeho tvář. Nebo si najděte nějaké neobsazené zákoutí, kam pohlédnete, když se budete potřebovat zkoncentrovat.
  • Řekněte si, že i kdyby se vystoupení zcela nepovedlo navzdory vašemu vyladění a přípravě, svět se nezboří. Příště budete o zkušenost bohatší a dopadne to mnohem lépe. Postupně si procházíte podobnými stresovými situacemi od nejsnadnějších k těžším, trénujete své dovednosti. Stavíte si tak pomyslnou pyramidu ze svých zkušeností, pokládáte kámen po kameni a stoupáte až k vrcholu.
  • Řekněte si, že jste dělali to nejlepší, co jste v daném okamžiku uměli a mohli udělat.
  • Pokud se vám vystoupení povedlo a sklidili jste zasloužené uznání a obdiv posluchačů, je to nejlepší prevence proti trémě a povzbuzení, které jste mohli získat. Dovolte si projevit radost, pozitivní pocity plně prožijte a případně sdílejte s blízkou osobou. Odměňte se jakkoliv příjemně za skvělý výkon. Posílíte se tím pro překonání trémy v dalších situacích.

Tréma jako součást života

Tréma bezesporu patří do života. Navštěvuje děti i dospělé všech generací. Může přepadnout i zkušeného profesionála, pokud se dostatečně na její příchod nepřipraví. Lze ji vnímat jako životní výzvu, nepřítele či naopak přítele, který stimuluje k osobnímu růstu. Máme možnost trému integrovat do naší profese, tím ji ovládnout a využít v náš prospěch. Také přinese užitek posluchačům, kteří v nás získají skvělého a zábavného řečníka, jenž jim zprostředkuje množství podnětných informací. Tréma nás přivede k pečlivé přípravě na významné okamžiky a události života. Zkrocení trémy přinese své plody v profesi i v soukromí. Když ji získáme na svoji stranu, již nikdy nám nohy nepodrazí.

Ing. Sabina Morawitzová

Kategorie: Osobnostní rozvoj, Pro zaměstnance

Štítky: , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | Spolupráce | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 KARIERA.CZ s.r.o.