Jak na obchodní jednání

Vydáno 15.listopad 2009 v 10:58, Michaela Pličková

Mnozí z nás denně přicházejí do kontaktu s potencionálními klienty a nabízí jím své služby či produkty. Jak co nejefektivněji podobná setkání zvládnout? Jak se na ně připravit a na co si dát pozor? To se dočtete v našem článku.

Obchodní jednání lze definovat jako schůzka, kde jedna strana něco nabízí a druhá něco hledá. Otázkou je, zda najdou společnou řeč. Připravili jsme pro vás stručný návod, jak se připravit na roli nabízejícího.

PřípravaJednání - setkání nabídky s poptávkou.

Základem úspěšného jednání je nepodcenit přípravu. Často se stane, že lidé jsou v tomto bodu nedůslední, ať je to již způsobeno nedostatkem času či malou motivací.

Během plánování obchodního jednání nejprve sepište krátký obsah toho, o čem chcete s partnerem mluvit. Tuto zprávu mu zašlete, abyste měli připravenou půdu a on se také mohl nachystat.

Zamyslete se nad vhodným časem a místem. Nevybírejte příliš rušná, ale ani příliš soukromá uzavřená místa, aby se váš komunikační partner cítil příjemně. Vhodné jsou například pracovní obědy.

Zamyslete se nad tématem jednání. Co nabízíte? Znejte důkladně svůj produkt a snažte se předpovědět možné protiargumenty. Cvičně si na ně odpovězte.

Během jednání

Nikdy nezapomeňte na sílu prvního dojmu. Nepodceňte svoji vizáž, zvolte vhodné oblečení a celkovou image. Klienta přivítejte podáním ruky a s úsměvem. Úvodní zdvořilosti nepodceňujte.

Během několika prvních minut se snažte navodit příjemnou atmosféru. Můžete se přátelsky optat na to, jakou měl dotyčný cestu, jaký byl víkend, nebo si popovídejte o aktuálním počasí. Podobná povrchní konverzace může prolomit ledy.

Během samotného jednání partnerovi aktivně naslouchejte, jeho argumenty se snažte vyvrátit protiargumentací. Na druhou stranu nebuďte příliš agresivní, nestůjte paličatě na svém. Jednání jsou často o kompromisech.

Nečekejte na zázrak a jednání ukončete v pravou chvíli. Jakmile klient vysloví svoje rozhodnutí, nesnažte se dále jednání protahovat. Nálada je velmi proměnlivá a může se stát, že váš partner svoji nabídku za pět minut vezme zpět.

Na závěr shrňte, na čem jste se dohodli a buďte opět důslední v rozloučení. Buďte příjemní, ať již jednání dopadlo jakkoliv. Nikdy by nemělo být osobní. Je to byznys.

Po jednání

Až se vrátíte do kanceláře, udělejte krátký zápis z jednání. Shrňte nejdůležitější okamžiky a uveďte, na čem jste se dohodli. Tento zápis pošlete spolu s poděkováním za setkání vašemu komunikačnímu partnerovi.

Pokud se stane, že vaše jednání nebude úspěšné, nezoufejte. Nezapomeňte, že jde do jisté míry o hru. Nikdy nemůžete stoprocentně odhadnout, jaký bude váš komunikační partner. Na druhou stranu, s kvalitní přípravou se vaše šance na úspěch velmi zvyšují.

Kategorie: Osobnostní rozvoj, Pro firmy

Štítky: , , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Comments are closed.


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | Spolupráce | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 Portál práce KARIERA.CZ s.r.o.