Jak zaměstnat ty nejlepší z nejlepších?

Vydáno 20.listopad 2009 v 09:39, Pavla Janečková

Ruku na srdce. Pokud jste už někdy najímali nového zaměstnance, jistě jste si položili otázku: „Jak poznám, že je to ten pravý?“ Půlhodinové interview vám o člověku jistě neprozradí vše. Přesto existují způsoby, jak zvýšit možnost nalezení opravdu skvělého zaměstnance.

Který z nich je ten nejlepší?Hledání a přijímání nových posil do pracovního týmu může být hodně náročným úkolem. Ze životopisu se dozvíte mnohé o dosavadních pracovních zkušenostech. Jakmile však pro vás začne někdo pracovat, můžete zjistit, že je mnohem méně schopný, než jste si mysleli nebo říkaly informace, které se k vám donesly.

Kamarád jako zaměstnanec? Raději ne

Možná jste už také na vlastní kůži zjistili, že jedněmi z nejhorších zaměstnanců jsou kamarádi nebo rodinní příslušníci. Pokud máte jinou možnost, nehledejte své potencionální zaměstnance v okruhu svých nejbližších známých. Vyvarujete se tak množství zbytečných nedorozumění.

Také v případě lidí, které vám někdo doporučuje, buďte obezřetní. Pokud si doporučení sami nevyžádáte, raději si všechny informace dobře prověřte. Je totiž faktem, že některé z těchto skvělých referencí dávají lidé, kteří se nemohou dočkat, až se s daným člověkem sami natrvalo rozloučí.

Pohovor může člověka prověřit

Mnohé o kvalitách vašeho budoucího zaměstnance se můžete dozvědět také při přijímacím pohovoru. Základní pravidlo, kterým byste se měli řídit, je sice jasné, ale jde jaksi proti přirozené intuici. Snažte se hledat rozmanitost a vyvarujte se najímání někoho, kdo je jako vaše kopie. Pokud chcete váš pracovní tým obohatit, vnášejte do něj nové podněty a nápady, které s sebou může nová posila přinést.

Zároveň se však při výběru zaměstnance orientujte podle toho, jakou pozici by měl ve firmě zastávat. Dovednosti a odborná zdatnost uchazeče je jistě důležitá, při pohovoru se však zaměřte také na jeho postoje. I když chcete do firmy vnést nového ducha, v zásadních názorech byste se s vaším potencionálním zaměstnancem měli shodovat. To platí zejména v oblasti orientace na cíle firmy.

Na skutečně zodpovědné místo, na kterém se předpokládá práce s dalšími lidmi, přijměte člověka, který už prokázal schopnosti kooperace a týmové práce. Na pozice, které nejsou z hlediska zajištění úspěchu firmy natolik důležité, hledejte zaměstnance s určitými odbornými zkušenostmi a znalostmi.

Neztrácejte však příliš čas!

Tato zásada je hodně doporučována. V současné společnosti musí všechno běžet podle plánu, takže i u pohovoru byste měli co nejdříve zjistit, zda máte zájem s daným člověkem dále spolupracovat. Jakmile cítíte, že vám na uchazeči něco nesedí, dejte na tento svůj instinkt a raději jej nepřijímejte. Mnohé vám také napoví také neverbální komunikace.

Něco za něco, aneb co nabízíte vy?

Šéfové firem by si měli položit otázku: „Jak se odlišit od ostatních, aby ti nejlepší lidé chtěli pracovat u nás a také u nás zůstali?“ Klíčem úspěchu je pracovní prostředí založené na kultuře uznání. Pokud budou mít vaši zaměstnanci pocit, že o jejich práci stojíte, respektujete je a dokážete je ocenit, přispěje to ke společnému pocitu sounáležitosti a obětavosti v rámci organizace. Zaměstnanci, kteří pociťují úctu a přátelskou atmosféru, pak ve vaší firmě zůstanou i ve chvíli, kdy budou lákáni konkurencí.

Najít pro svou firmu ty nejlepší zaměstnance nemusí být nepřekonatelným úkolem. Chce to jen vlastní iniciativu, pohotovost a vyjasněné požadavky. Zároveň však mějte na paměti, že i vaše firma by měla mít co nabídnout.

Kategorie: Pro firmy

Štítky: , , ,

Pokud se Vám článek líbil, začněte odebírat RSS kanál poradny Kariéry.

Přidejte komentář

   (pro gravatary, nebude zveřejněn)


Práce | Brigády | Moje.kariéra | Poradna | O nás | Kontakt | Zaměstnavatelé

Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů

©2017 KARIERA.CZ s.r.o.